In eerste kwartaal 153 miljoen minder aan brandstofaccijns

463

De Nederlandse overheid heeft in het eerste kwartaal van dit jaar 153 miljoen euro minder aan accijnsinkomsten op brandstof ontvangen. De overheid verwachtte juist 280 miljoen euro meer aan accijns binnen te halen.

Over het hele eerste kwartaal berekenden BOVAG en NOVE 296 miljoen liter minder brandstofafzet (-9,2 procent) dan in de eerste drie maanden van 2013. Nederlandse tankstations langs de grens met België en Duitsland verkochten in maart ruim 35 procent minder diesel en bijna 22 procent minder LPG dan in maart 2013.

Buitenland
Volgens de gegevens van 501 tankstations, verzameld door brancheorganisaties BOVAG en NOVE, liep in heel Nederland vorige maand de afzet van brandstof nog verder terug dan Pomphouders protesteren tegen accijnsverhogingin februari. Particulieren blijken in toenemende mate benzine in het buitenland te tanken en internationale transporteurs laten het Nederlandse tankstation en zelfs hun eigen bedrijfspomp steeds vaker links liggen.

Van de 501 onderzochte tankstations in maart zijn er 71 op maximaal 5 km van de grens gevestigd. In heel Nederland werd in maart 126 miljoen liter minder benzine, diesel en LPG getankt dan in maart 2013; dat verlies is nog eens de helft hoger dan in februari. Het verlies aan accijnsinkomsten voor de schatkist ten opzichte van maart vorig jaar bedroeg daardoor vorige maand 68,5 miljoen euro.

Niet wegebben
Koos Burgman, algemeen directeur van BOVAG: ‘Daar waar velen verkondigden dat het effect van de verhoogde accijnzen langs de grens wel weg zou ebben, blijkt het tegendeel waar. Veel meer particulieren in een groter gebied vanaf de grens hebben in maart in Duitsland of België getankt. En met een daling van 35 procent in de dieselafzet bij grenspompen en 13 procent landelijk is nu overduidelijk dat het zakelijke vervoer sinds 1 januari massaal de wijk heeft genomen naar het buitenland. In ons uitgebreide onderzoek zijn alleen de commerciële, openbare tankstations meegenomen, maar wij krijgen zelfs signalen over internationale transporteurs die normaal gesproken bij een eigen pomp op hun bedrijfsterrein tanken, maar nu de chauffeurs opdracht geven de grote tanks in België of Duitsland vol te gooien. Dan praat je over miljoenen liters voor een grote transporteur op jaarbasis. Het enige juiste besluit van politiek Den Haag is om de accijnsverhoging nog liever vandaag dan morgen terug te draaien.’ (Bron: Bovag)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief