In binnenvaart droge lading vooruit, natte lading achteruit

436

AMSTERDAM – De voortekenen voor de droge ladingvaart in de binnenvaart zijn voor 2015 gunstig. Meer kolen en zand en grind, zorgen voor meer vracht. De tankvaart verkeert in moeilijk vaarwater.

ING: ‘Droge lading vooruit, natte lading achteruit’Volgens het economisch bureau van de ING liep de binnenvaart in de jaren na 2008 flinke averij op. ‘De omzet bevindt zich in de herfst van 2014 nog zo’n 11% onder het niveau van 2008. De vrachtvolumes ontwikkelen zich in totaliteit redelijk, maar dit weegt niet op tegen de ontstane overcapaciteit, die boven de markt blijft hangen. Een structuur om de overcapaciteit beter te reguleren, is er nog altijd niet, wat de vervoerstarieven onder druk houdt.’

Droge lading

In de droge lading ontwikkelt het vervoer van kolen naar Duitsland zich, ondanks de aandacht voor vergroening, nog steeds positief. ‘Dit komt doordat de prijzen door de Amerikaanse schaliegasrevolutie zijn gedaald  en het voor energiemaatschappijen voorlopig interessant is om kolen te  gebruiken. Daarnaast is ook het vervoer van zand en grind (vaak retourvracht) voor de bouw aan de beterende hand. Verder trekt  de  containervaart  met de langzaam verbeterende consumentenuitgaven aan.  Dit geldt voor het binnenland, maar ook op de Rijn zijn er nog groeikansen. Tenslotte kan de capaciteitsbeperking op de Betuwelijn tijdelijk positief werken. Voor de langere termijn is het gunstig dat de aanleg van het Schelde-Nord-Seine kanaal  nu toch door lijkt te gaan en het bereik wordt vergroot.’

Tankvaart

Onder het sectorgemiddelde schuilen wel flinke onderlinge verschillen. Zo presteert de tankvaart door de teruggevallen vervoersstroom minerale olie in vooral het ARA-gebied nu substantieel minder goed dan de droge lading vaart, waar dat eerder andersom was. Hoewel de tankvaart in scheepscapaciteit gemeten ca. 30% van de markt uitmaakt , drukte dit het omzetcijfer in de tweede helft van 2014 behoorlijk.

Redenen voor gedaalde tankvaartvolumes:
• Relatief hoge energiekosten in Europa door schaliegasrevolutie in de VS.
• Onbalans olieproducten in de wereld neemt af.
• Lage bezettingsgraden Europese raffinaderijen.
• Minder handel tussen de havens in het ARA-gebied en minder tankopslag door ontbreken stijgende termijnprijs.
• Minder gebruik van tankers als floating storage.
• Efficienter brandstofverbruik in het vervoer.

Een volatiele olieprijs zou volgens de economen van de ING in 2015 wel voor meer handel (en vervoer) kunnen zorgen als er weer uitzicht is op stijging. Op lange termijn kan de sluiting van raffinaderijen in het Europese achterland ook een stimulans zijn. (Bron: ING)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief