IMO verplicht wegen containers

458

De Internationale Maritieme Organisatie (IMO) heeft besloten dat bedrijven die hun goederen per schip willen laten vervoeren, deze voortaan eerst moeten wegen. Wel mogen landen zelf bepalen hoe ze de containers wegen.

De veiligheidscommissie van de IMO stemde deze week in het met voorstel een weegverplichting in te voeren. De verwachting is de IMO het voorstel eind dit jaar Bedrijven vragen rederijen om verlenging uitleentijd containersbekrachtigt, waarmee de weegverplichting in juli 2016 ingaat.

Tegen wegen
EVO, Fenedex, Fenex en TLN hebben zich altijd tegen de weegverplichting gekeerd omdat het volgens de organisaties een handelsbarrière opwerpt die de veiligheid op zeeschepen niet verbetert. Jaarlijks slaan weliswaar gemiddeld 350 containers overboord, maar in het merendeel van de gevallen is de oorzaak dat de containers verkeerd zijn vastgezet. Ook wordt tien procent van de containers op een andere plaats op het schip gezet dan aanvankelijk het plan was.

Honderd miljoen euro
Volgens EVO, Fenedex, Fenex en TLN betekent de weegverplichting een lastenverhoging die kan oplopen tot honderd miljoen euro voor Nederlandse bedrijven en wereldwijd tot acht miljard euro. De organisaties willen nu samen met het ministerie en alle andere betrokken partijen de onnodige lastenverhoging tot een minimum beperken.

Eerder pleitten EVO, Fenedex, Fenex en TLN voor een berekeningsmethode die het overbodig maakt de containers echt te wegen. De IMO ging hier in eerste instantie mee akkoord. (Bron: EVO)

Lees ook:
Minister Schultz zoekt alternatief voor wegen van containers
‘Kabinet houdt zich niet aan motie Kamer wegen containers’
EVO: ‘Dreiging verplicht wegen containers’

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief