ILTB: ‘Loonkosten Belgisch wegtransport veel te hoog’

706

De loonkosten voor Belgische wegvervoerders zijn veel te hoog. Dat meldt het Instituut Wegtransport en Logistiek België (ITLB) in een rapport.

Dat de loonkosten een grote hap nemen uit de gemiddelde totale kostprijs van een Belgisch vervoerbedrijf, blijkt uit de ITLB-kostprijsindices. In dit verband verwijzen de bedrijven regelmatig naar de hoge loonkosten in België. Sommigen merken op dat ze daardoor de internationale België verdubbelt boete voor ontbreken van vervoersvergunningconcurrentiestrijd met ongelijke wapens moeten aangaan en velen vragen dan ook een doelgerichte Europese aanpak om te streven naar een eerlijkere concurrentiestrijd met onder meer een scherpere controle op een correcte toepassing van de Europese cabotagewetgeving en een gerichte aanpak van de problematiek van sociale dumping.

Hoge brandstofprijs

De prijs van een andere belangrijke kostenpost – de brandstof – nam bij het uitbreken van de financiële en economische crisis een flinke duik, maar in de loop van 2009 begon het aan een gestage klim. In 2013 heeft de dieselprijs zich enigszins gestabiliseerd, zij het op een hoog niveau.

Laag vertrouwen

Het vertrouwen van tal van vervoerondernemingen staat ook op een vrij laag peil. Dat blijkt eveneens uit het aantal openstaande betrekkingen. In 2011 verklaarde nog gemiddeld 20,7 % van de bedrijven een vacature voor een chauffeur te hebben, in 2012 liep dit aandeel terug tot 13 % en in 2013 zakte het nog verder weg naar amper 8,2 %. (Bron: ILTB)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief