Hupac: ‘Slechte punctualiteit spoor doodsteek voor modal shift’

643

hupackunzMultimodaal vervoerder Hupac heeft in de eerste zes maanden van dit jaar ruim 3,8% meer vervoerd. Werk aan het spoor, ongelukken, technisch fouten en stakingen zorgden er wel voor dat de punctualiteit beneden de door Hupac gewenste negentig procent kwam. Een vergoeding bij vertraging kan daarin volgens Hupac een oplossing zijn.

Hupac-directeur Bernhard Kunz meldt dat met de groei van bijna vier procent de doelstellingen van het bedrijf bijna zijn gehaald. Hij verwacht voor de rest van het jaar ongeveer dezelfde situatie. Hij maakt zich wel veel zorgen over de kwaliteit van het spoornetwerk.

Doodsteek

Volgens Kunz daalde in vergelijking met 2013 op alle diensten over het spoor de punctualiteit. ‘Dit kan echt de doodsteek voor modal shift. In de logistiek moet je een punctualiteit van meer dan negentig procent kunnen halen. Indien er geen maatregelen worden genomen om dat te kunnen blijven halen, moeten we onze doelstellingen voor modal shift bijstellen. We missen dan teveel van de markt.’

Niet alleen de klanten zijn volgens Kunz ontevreden als hun lading te laat aankomt, ook het economische voordeel van modal shift lijdt onder het gebrek aan kwaliteit van het spoornetwerk. ‘Elke goederenwagon die op een zijspoor moet wachten tot hij zijn reis kan vervolgen, zorgt voor een verminderde productiviteit van Hupac: ‘Slechte punctualiteit spoor doodsteek voor modal shift’de middelen die worden ingezet, zoals personeel, locomotieven, spoorwagons, vrachtwagens en overslagfaciliteiten. De kosten zetten het hele systeem onder druk, en ze belemmeren de marktontwikkeling van het goederenvervoer per spoor.’

Laatste plaats

Hupac ziet in veel landen dat het spoorgoederenvervoer vaak wordt gezien als een ontregeling van het personenvervoer over het spoor. ‘Deze ontwikkeling gaat echt in de verkeerde richting. En dat terwijl de prijzen in heel Europa worden verhoogd. Een oplossing zou zijn als vertraging wordt betaald, net als in het personenvervoer. Pas als alle spelers in de logistieke sector verantwoordelijkheid gaan dragen, dan kunnen we de krachten bundelen en een aantrekkelijk product aanbieden en doorgaan met modal shift.’ (Bron: Hupac)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief