Hoge boetes binnenvaart voor voldoen aan losverklaring

1521

De Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) heeft de politiek een brief gestuurd over de losverklaring en het schoon opleveren van het schip. Bedrijven aan de wal hebben de afgelopen jaren amper geïnvesteerd in materiaal en materieel om het ruim schoon te maken en nu mag er van veel goederen niets meer in het water worden geloosd.

Tweede Kamer wacht op aanvalsplan spoorgoederenvervoerIn de praktijk is dit volgens de ASV een onwerkbare situatie. ‘Voor ons betekent dat: je mag je ruim niet meer uitspuiten. Maar hoe moeten wij een schoon schip opleveren? Bedrijven dekken zich in door bijvoorbeeld op het charter te laten tekenen dat we vanuit Zuid-Frankrijk naar Duitsland terug moeten varen om ons schip schoon te laten maken. Daar staat natuurlijk geen enkele vergoeding tegenover, en wie betaalt het schoonmaken? Dat is natuurlijk een onmogelijke tekst dus de realiteit is dat wij of geen werk hebben, of iets tekenen waar wij nooit aan kunnen voldoen. Maar officieel is dat bedrijf fijn overal van gevrijwaard.’

1.500 euro boete

In Duitsland zijn volgens de ASV al boetes uitgedeeld aan schepen die eigenlijk helemaal niet de partij zijn die de overtreding begaan. ‘Zo’n boete kan  1.500 euro bedragen want het is een milieudelict en dat telt lekker aan. Op dit moment is het ook zo dat de bedrijven aan de wal met oude losverklaringen werken en ook daar krijgen zij geen problemen mee, maar de schipper die de papieren in ontvangst neemt wel.’

De schipper krijgt dan van de bevoegde instantie te horen dat hij zijn schip dan maar voor de wal moet laten liggen tot alles is geregeld. ‘Leuke reactie want dan krijg je natuurlijk het feit dat je de productie stopzet waar men niet echt blij mee is, zacht gezegd. Dus dat wordt in ieder geval de volgende keer geen reis meer voor die klant. Bovendien denkt de ASV dat als men de sterke arm erbij haalt men je zou kunnen sommeren te vertrekken van die plek, dus ook in dit geval legt men de pijn weer geheel en al bij de schipper, niet de veroorzaker van de eventuele vervuiling.’

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief