Hester Duursema wil met BLN meer inspelen op behoefte leden

625

Binnenvaart Logistiek Nederland (BLN) gaat meer doen aan individuele belangenbehartiging. ‘Meer inspelen op de behoefte van de leden, goed naar ze luisteren en ze goed bedienen’, zegt directeur Hester Duursema.

Duursema wil een optimale ledenservice opzetten met financiële voordelen voor de leden en met advies op het gebied van bijvoorbeeld pensioen, financiële zaken, bedrijfsovername, etc.. Maar ook in termen van verdere professionalisering van de sector, thema’s als ondernemerschap krijgen aandacht. We hebben in de binnenvaart goed geschoold personeel nodig. Liftime-Hester Duursema wil met BLN meer inspelen op behoefte ledenlearning dus. Ook moeten binnenvaartondernemers een goede business-case kunnen schrijven. Het gaat erom dat binnenvaartondernemers de tools krijgen om situaties naar hun eigen hand te zetten en daarmee minder afhankelijk te worden van de situatie en van anderen.’

Geen chocola van maken
Nu is BLN volgens Duursema vaak vooral bezig met collectieve belangenbehartiging. ‘Bijvoorbeeld lobbyen om geld van de overheid te krijgen. Maar dat is in deze tijd erg lastig. Overigens moet je in het loslaten van de collectieve belangen ook weer niet doorslaan. Dan heb je geen binding meer met de sector en kun je geen collectieve afspraken maken met elkaar. We moeten ons dus ook blijven inzetten voor de binnenvaart als geheel. Qua collectieve belangenbehartiging, spreken we met een krachtige stem richting de politiek en bieden actuele inzichten op het gebied van de markt en wet- en regelgeving. Bijvoorbeeld over de nieuwe overgangsbepalingen van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) of ontgassen. En we moeten kijken hoe het allemaal gaat lopen met het betalen voor afval. Daar zijn we niet in gehoord en zoals het nu gaat staan we er niet achter. We moeten dus zorgen dat bijvoorbeeld een Rijkswaterstaat straks niet om BLN heen kan, omdat BLN  zoveel mogelijk een eensluidende boodschap zal afgeven namens de branche. Als je als Rijkswaterstaat met veel binnenvaartorganisaties zaken moet doen, kunnen zij daar natuurlijk geen chocola van maken of erger nog ze kunnen er strategisch gebruik van maken.’ (Tekst en foto: Erik van Huizen)

Lees volgende maand het hele interview met Hester Duursema in Maritiem Nederland

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

Volg TotaalTrans op Twitter