Heffing rederijen voor hergebruik containers moet van tafel

336

De administratiefee die verschillende rederijen hebben ingevoerd voor het hergebruik van containers drijft vervoerders op hoge kosten. Uit onderzoek van Panteia blijkt dat de kosten voor het wegvervoer als gevolg van de fee met 5,1 en 6,6 procent toenemen. Daarom moet de fee wat betreft de Alliantie Zeecontainervervoerders (AZV) zo snel mogelijk van tafel.

‘De fee heeft geen enkele toegevoegde waarde en moet volgens de organisaties zo snel als mogelijk van tafel of worden teruggebracht tot een verdedigbaar bedrag’, schrijft de AZV als deelmarkt van TLN. ‘Wij pleiten OOCL doopt achtste megacontainerschipervoor om met alle betrokken partijen goede afspraken te maken over het gebruik en doorgebruik van containers en een betere informatie-uitwisseling. Goede spelregels en bij voorkeur vastgelegd in een Code of Conduct, dragen bij aan een betere afhandeling van de containers in de Rotterdamse haven. Dit resulteert uiteindelijk in een algehele kostenbesparing en een betere concurrentiepositie.’

Onnodig
Afgelopen jaren hebben verschillende rederijen een administratiefee van circa 25 euro geïntroduceerd voor het hergebruik van containers. Doel is om hergebruik te stimuleren en eenvoudiger te maken. TLN en AZV stimuleren deze ontwikkeling omdat hierdoor de logistiek van containerafhandeling een stuk efficiënter geworden is en handelingkosten, lege kilometers en CO2 uitstoot worden bespaard. Beide partijen zijn echter fel tegen een heffing omdat deze onnodig is aangezien alle betrokken partijen al voordeel hebben bij hergebruik. De heffing heeft een averechts effect en de kosten in de logistieke keten zullen flink stijgen. Deze vrees blijkt gegrond nu  Niet alleen voor de wegvervoerders, maar ook voor opdrachtgevers en andere betrokken partijen.

Goede spelregels
In alle gesprekken met de rederijen hebben TLN en de AZV aangegeven dat goede spelregels en afspraken rondom containerafhandeling noodzakelijk zijn. Een geautomatiseerd systeem dat het aanvraagproces ondersteunt en snel afhandelt, is volgens TLN en de AZV van toegevoegde waarde voor alle partijen. De vergoeding die rederijen nu echter vragen staat niet in verhouding tot de administratieve activiteit. (Bron: TLN)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief van TotaalTrans

Volg TotaalTrans op Twitter