Havenwerkers weer in actie

361

ROTTERDAM – Rotterdame havenwerkers hebben vrijdagochtend voor de poort van de RWG containerterminal geprotesteerd. Maandag bezoeken actievoerders het diner van Deltalinqs.

Opnieuw twee kadekranen voor RWG terminal Maasvlakte 2Het protest bij RWG werd gehouden omdat het management nog geen cao met FNV Havens wil afsluiten. ‘Respect voor Rotterdam Dockers’, vindt FNV Havens. ‘Ze zijn in weer en wind actief en stoppen veel vrije tijd in onze campagne.’

Barcelona en diner

Maandagmiddag 19 januari gaat een delegatie van tien kaderleden op weg naar een meeting in Barcelona om daar samen met Europese havenwerkersvakbonden te praten over een aanvalsplan ter verdediging van de werkgelegenheid en cao’s voor Europese havenwerkers.

Dezelfde dag bezoekt het actiecomité van FNV Havens het Deltalinqsdiner om de ongerustheid van de werknemers over te brengen bij de aanwezige werkgevers. ‘Inmiddels is er een paar keer contact geweest tussen FNV Havens en Deltalinqs. Een zware delegatie vanuit Deltalinqs en Havenbedrijf Rotterdam heeft ons uitgenodigd om voorafgaand aan het diner een gesprek te hebben over onze ongerustheid. Dat gesprek gaan wij aan. De delegatie van werkgevers/HbR bestaat uit S. Lak (voorzitter Deltalinqs), A. Castelein (Havenbedrijf Rotterdam), B. Vree (APMT Europe), R. Bagchus (ECT), J.B. Schutrops (Vopak Nederland), H. Vervat (Matrans), H. de Bruijn (Havenbedrijf Rotterdam) en C.J. Asselbergs (Deltalinqs). Dat zijn allemaal mannen met postuur en mandaat. Wij verwachten dan ook dat dit gesprek een procedure-afspraak met betrekking tot een ‘Plan van aanpak’ gaat opleveren, dat in de komende twee maanden tot een akkoord gaat leiden over werkzekerheid en een gelijk speelveld binnen de containersector.

Plan van aanpak

Het Plan van Aanpak zal volgens FNV Havens in elk geval de volgende elementen moeten bevatten:
• Vaststellen van de te verwachten werkgelegenheidsproblematiek als containerpakketten gaan schuiven;
• Oplossen van deze problematiek door de huidige Senioren Haven Fit Regelingen bij deze bedrijven uit te breiden en te versnellen.
• Collegiale samenwerking uitsluitend tussen de bedrijven die een cao hebben met FNV Havens en CNV Vakmensen.
• Nieuwe werkgelegenheid enkel en alleen onder de bestaande haven-cao’s (dus ook vervoer over de ‘interne baan’ over spoor, water en weg). (Bron: FNV Havens)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief