Havenwerkers protesteren bij feestje havenbedrijf Rotterdam

617

ROTTERDAM – Enkele honderden havenwerkers protesteren woensdag tegen toekomstige gedwongen ontslagen en voor gelijk speelveld in de haven. Terwijl het Havenbedrijf Rotterdam een congres hield in het Rotterdamse Luxor theater, liepen de havenwerkers in een protestmars van het Willemsplein via de Erasmusbrug naar het theater.

Havenwerkers houden protestmars bij feestje havenbedrijf Rotterdam Tussen de 500 en 1000 havenwerkers dreigen in de komende jaren hun baan te verliezen door de komst van twee nieuwe containerterminals op de Tweede Maasvlakte, die sterk geautomatiseerd zijn. Op deze nieuwe terminals zal binnen enkele jaren een flink deel van de containeroverslag in Rotterdam plaatsvinden. Deze ontwikkeling gaat ten koste van de overslag en daarmee van de banen op de bestaande terminals, waarbij zo’n 3500 havenwerkers rechtstreeks betrokken zijn.

Sociale dialoog

FNV Havens heeft twee jaar lang vergeefs geprobeerd om in een sociale dialoog met het Havenbedrijf, de gemeente Rotterdam en Deltalinqs (als vertegenwoordiger-zonder-mandaat van werkgevers) tot oplossingen te komen voor het dreigende werkgelegenheidsprobleem. Die oplossing kan volgens de vakbond gevonden worden door oudere havenwerkers in de jaren voorafgaand aan hun pensioen met behoud van loon in deeltijd te laten werken.

Op die manier ontstaat ruimte voor hun jongere collega’s, zodat die in de haven hun brood kunnen blijven verdienen. Het extra geld dat voor deze oplossing nodig is – de sector draagt 5zelf al bij aan regelingen voor ouderen om in deeltijd te werken – moet bij het Havenbedrijf vandaan komen. Dat kan, als het Havenbedrijf genoegen zou willen nemen met iets lagere netto winsten dan de afgelopen jaren (in 2013 € 227 miljoen, in 2012 € 228 miljoen).

Over tot acties

FNV-bestuurder Niek Stam omschrijft het gedrag van het Havenbedrijf Rotterdam als ‘ronduit asociaal’. Het Havenbedrijf Rotterdam wil wel naar buiten treden met de overslagrecords die in Rotterdam geboekt zijn, maar wil geen cent uittrekken om te voorkomen dat havenwerkers die daarvoor 363 dagen per jaar, 24 uur per dag in touw zijn, werkloos raken. Het is ook te zot voor woorden dat Deltalinqs wel mandaat heeft van hun achterban om met het Havenbedrijf te praten over kortingen op de havengelden, maar niet als het gaat om het voorkomen van gedwongen ontslagen.’

Joost van der Lecq, bestuurder FNV Havens: ‘We zijn niet tegen automatisering, maar we vinden wel dat er een sociale oplossing moet komen voor de havenwerkers die altijd keihard hebben gewerkt om schepen te laden en te lossen. Die mensen kun je niet zomaar een rotschop geven.’

‘RWG wil geen cao’

Naast het werkgelegenheidsprobleem speelt nog een ander issue in de haven. Rotterdam World Gateway (RWG), één van de nieuwe terminals weigert met FNV Havens in onderhandeling te treden over een haven-cao voor de werknemers die daar werken of zullen gaan werken. Daarmee ondermijnt RWG het beginsel van een level playing field op het gebied van arbeidsvoorwaarden; op alle andere grote containerterminals tussen Le Havre en Hamburg werken de havenwerkers wel onder een cao. 

Ook de houding van RWG is FNV Havens een doorn in het oog. Van der Lecq: ‘Samen met de internationale transport vakbond (ITF), waarbij we zijn aangesloten, en de internationale organisatie IDC zullen we ook campagne gaan voeren tegen RWG en zijn aandeelhouders (waaronder vier rederijen).  We vinden dat het Havenbedrijf zich ook in dit dossier niet afzijdig kan houden.’ (Bron: FNV/Foto: ITF)

Havenwerkers houden protestmars bij feestje havenbedrijf Rotterdam