Havens Groningen slaan in 2013 vijftien procent minder over

339

Groningen Seaports heeft de overslag met vijftien procent zien dalen. Oorzaak is volgens directeur Harm Post de vertraging in de opstart van fabrieken.

Groningen Seaports omvat twee zeehavens, de haven van Delfzijl en de Eemshaven, 
en twee binnenhavens, de Farmsumerhaven en de Oosterhornhaven.

Groningen Seaports met terugwerkende kracht een NVBewogen jaar’
Post kijk terug op een bewogen 2013. ‘Bedrijven die lijden onder de recessie en overcapaciteit in de energiemarkt, en op de valreep faillissementen van de bedrijven Aldel en Ensartech. Dit alles heeft gevolgen voor de jaarrekening. Desalniettemin is er sprake van een winstprognose  van 0,6 miljoen euro (0,25 miljoen in 2012).’

Groeikansen
De uitgifte van bedrijventerreinen steeg met ruim vijftig procent. Groningen Seaports gaf ruim dertien hectare terrein uit, in 2012 was dat nog zes hectare. Post verwacht voor de komende jaren nieuwe groeikansen. ‘Om alle ontwikkelingen nu en in de toekomst te blijven faciliteren, blijven we onverminderd in de infrastructuur in en rondom de havens investeren. Groningen Seaports ziet in de nabije toekomst grote kansen weggelegd voor de Eemshaven met de vestiging van datacenters én grote kansen als uitvalsbasis voor  offshore windparken. Er wordt momenteel druk onderhandeld met potentiële klanten. Eveneens zijn er groeikansen in het industriële MKB. Zeer recentelijk melden zich twee nieuwe bedrijven voor Fivelpoort, het bedrijvenpark langs de N33 nabij Appingedam. Ook zijn er groeikansen voor duurzame industrie. In 2014 start de bouw van een windmolenpark op de Schermdijk in de haven van Delfzijl. Wat betreft Groningen Railport is er een erfpachtovereenkomst voor 99 jaar afgesloten met Blue Goose Ventures (rechtsopvolger Husa) inclusief een uitbreiding van ruim twee hectare.’ (Bron: Groningen Seaports)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

Volg TotaalTrans op Twitter