Havenondernemers vinden haven van Rotterdam veel te duur

686

ROTTERDAM – De haven van Rotterdam moet haar concurrentiekracht versterken. ‘Rotterdam kan met haar schaalgrootte en efficiëntie niet langer de duurste haven blijven’, zei voorzitter Steven Lak op het vijftiende Deltalinqs Jaardiner. ‘Kostenverschillen die niet zijn uit te leggen, verzwakken de concurrentiepositie.’

Havenondernemers vinden haven Rotterdam te duurVolgens Lak moet Rotterdam alle zeilen bijzetten om haar marktaandeel binnen de Europese Unie te versterken. ‘In 2014 groeide de goederenoverslag met een bescheiden 1%. ‘Achter dit totaalbeeld gaan forse verschillen schuil. De Rotterdamse haven moet de handen verder ineenslaan om de toonaangevende positie in de wereld te behouden en uit te bouwen.’

Te duur

Lak gaf een aantal voorbeelden om te laten zien hoe duur de haven van Rotterdam is. ‘Zo kosten testen in een laboratorium voor de voedselveiligheid voor een zending vlees in Nederland 238 euro, in Antwerpen en Hamburg kosten die 105 euro. Hetzelfde geldt voor een partij citrus; 75 euro in Rotterdam, 50 en 25 euro in Hamburg en Antwerpen. En nieuwe veiligheids- en milieueisen kosten raffinagesector op termijn één miljard euro. En jaarlijks stijgen de kosten in die sector met veertig miljoen. Laten we ie nieuwe eisen pas invoeren als de ons omringende industrie aan de huidige stand van Nederland voldoet. Wij betalen rekeningen die elders door overheden worden betaald. Dat is niet vol te houden. De overheid is aan zet om een level playing field te realiseren.’

Spoor

Deltalinqs wil ook dat het aandeel van het goederenvervoer per spoor omhoog gaat. ‘Realisatie van de Calandspoorboog is daarvoor noodzakelijk. Daarbij is voorfinanciering door het Havenbedrijf wat ons betreft geen probleem, maar het Havenbedrijf moet niet teveel betalen. Want dat betalen de havenondernemers dan uiteindelijk. Laten we het dividend van de overheid daarvoor maar inzetten. En wanneer door werkzaamheden aan de Betuweroute tijdelijk alternatieve tracés gereden moeten worden kan het niet zo zijn dat het bedrijfsleven voor de extra kosten opdraait.’ (Bron: Deltalinqs)

Lees ook:
Havenwerkers voeren actie bij havendiner havenondernemers
Mansveld onderzoekt mogelijkheden Calandbrug

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief