Havenbedrijf Rotterdam maakt geld vrij voor ‘interne baan’

351

Het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) maakt geld vrij voor de aanleg van de interne transportbaan voor containers vanaf terminals op de Maasvlakte naar Maasvlakte Twee. Het HbR maakt dat budget vrij op voorwaarde dat terminals en andere belanghebbenden onderling overeenstemming bereiken hoe deze route technisch en organisatorisch gebruikt gaat worden.

Maasvlakte 2 € 150 miljoen goedkoper dan geraamdPresident-directeur Hans Smits maakte het nieuws bekend tijdens het Cargadoorsdiner in Ridderkerk. Tijdens het jaardiner van de Vereniging van Rotterdamse Cargadoors (VRC) kreeg Smits uit handen van voorzitter Albert Thissen de VRC penning.

Volgens Thissen kan de aanleg van de ‘interne baan’ snel van start gaan als het Havenbedrijf de regierol van besprekingen over financieringen wil nemen. ‘De praktijk heeft bewezen dat onderlinge samenwerking van VRC leden en die met externe partijen zijn vruchten afwerpt.’

Samenwerking
Volgens het VRC is onderlinge samenwerking geboden bij het zogenoemde palenbeleid van het HbR voor afmeren van schepen aan boeien en palen. ‘Nu komt het nog voor dat een binnenkomend schip van de ene scheepsagent moet wachten op het vertrek van een schip van een andere rederijvertegenwoordiger. Zeker als de laatste zich niet houdt aan de tijd van vertrek. Dat kan voorkomen worden door strakkere coördinatie en communicatie met de desbetreffende agenten. De VRC bepleit ook betere afstemming van planning, communicatie en veiligheidsvoorschriften op terminals. Zeker wat veiligheidsvoorschriften betreft bestaan er nog verschillen op de diverse terminals.’ (Bron: Vereniging van Rotterdamse Cargadoors)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

Volg TotaalTrans op Twitter