Haven Zeebrugge breidt spooraanbod uit

602

European Containers (ECS) is een nieuwe spoorverbinding begonnen gericht op 45 voet containers tussen de spoorterminal van Perrigny-lès-Dijon en die van Zeebrugge. Vorige week startte ook een nieuwe spoordienst op Curtici (Roemenië).

‘We bieden nu aan de verladers in de regio’s Bourgogne, Franche-Comté en Rhône-Alpes een gecombineerde transportdienst spoor/weg aan voor 45 voet containers, rechtstreeks naar hun cliënten in Groot-Brittannië, Ierland en Scandinavië’, zegt Massoura Guenaoui, projectleider voor ECS European Containers in Frankrijk. ‘Behalve 45 voet containers, kan de trein ook maritieme standaardcontainers van 20 en 40 voet vervoeren.’

Van één naar twee

De nieuwe spoorshuttle gaat één maal per week heen en terug naar Dijon. De trein bestaat uit zestien wagons en kan 32 containers van 45 voet vervoeren. Haven Zeebrugge breidt spooraanbod uitDe trein vertrekt in Dijon op donderdagavond en arriveert in Zeebrugge op vrijdag, zodat de containers tijdens het weekend verscheept kunnen worden naar Groot-Brittannië. In de omgekeerde richting vertrekt de trein in Zeebrugge op zaterdagochtend met aankomst in Dijon op maandagmiddag. De dienst wordt in de toekomst vermoedelijk uitgebreid tot twee maal per week.

Naar Roemenië

Vorige week startte ook een nieuwe spoordienst op het Roemeense Curtici. Drie maal per week vertrekt een trein via Duisburg en Wenen naar Curtici. Vanuit Curtici kan verder gespoord worden naar de haven van Constanza. Op de trein naar Curtici is er ook trailercapaciteit, namelijk een capaciteit van vier trailers per trein en per richting. In eerste instantie is dit echter enkel mogelijk tot in Curtici.

Het spoorproject naar Curtici vanuit Zeebrugge is een prioriteit voor Inter Ferry Boats, een intermodale logistieke speler en terminal operator met een uitgebreid internationaal netwerk.

Intermodaal

Volgens CEO Joachim Coens van Port of Zeebrugge speelt het spoor in Zeebrugge een ontzettend belangrijke rol in de verbinding met ons hinterland. ‘Deze wordt nu weer aangesterkt met twee nieuwe verbindingen. Onze terminals zijn allen ontsloten via het spoor, waardoor 24 procent van de containers via het spoor komen of gaan. De intermodale logistiek moet blijven groeien, want het levert voordeel op in tijd, kost, efficiëntie en milieuvriendelijkheid.’ (Bron: Haven Zeebrugge)

Bekijk alle foto’s in het oranjealbum

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief