Haven van Rotterdam is Port of the Year 2013

442

De haven van Rotterdam is door Containerisation International uitgeroepen tot Port of the Year 2013. Rotterdam moest het opnemen tegen de havens van Jebel Ali, Singapore en Long Beach. De jury prijst de Rotterdamse haven voor het aanzienlijke investeringsprogramma in Europa ’s logistieke hub en industriële complex. De jury looft ook de aandacht voor duurzaamheid met de modal shift doelstellingen en logistieke projecten als InlandLinks en Nextlogic die hier aan bijdragen.

Haven van Rotterdam is Port of the Year 2013Emile Hoogsteden, directeur Containers, Breakbulk en Logistiek van het Havenbedrijf Rotterdam: ‘Ik ben trots dat we deze award hebben gewonnen en zie dit als erkenning voor onze inspanningen. Als Rotterdamse haven zijn we continu bezig met investeren en innoveren. Dit doen we niet alleen, maar in samenwerking met zoveel mogelijk marktpartijen. Alleen zo kunnen wij de onze haven continu verbeteren en onze ambitie nastreven om de meest efficiënte, veilige en duurzame haven ter wereld te zijn. Een goed voorbeeld hiervan is natuurlijk de ontwikkeling van Maasvlakte 2. Hiermee investeren we in de toekomst en spelen we niet alleen in op de toenemende volumes van containerschepen, maar zetten we ook stappen in het optimaliseren van de logistieke keten. Tegelijkertijd stellen wij onze klanten in staat schaalvoordelen te behalen. Dat is de intentie van samenwerkingsverbanden , zoals P3, waarvan op korte of langere tijd ook onze totale overslag profiteert. Door vandaag grensverleggend te opereren, blijft de Rotterdamse haven ook komende jaren voorop lopen in Europa.’

Toenemend volume
Volgens het World Economic Forum had Rotterdam zowel in 2012 als in 2013 de beste haveninfrastructuur ter wereld. In de periode 2008-2015 wordt gezamenlijk ruim 11 miljard euro in de Rotterdamse haven geïnvesteerd door bedrijven, waarvan 1,2 miljard in containerterminals. Hiermee speelt Rotterdam  in op het toenemende aantal grote schepen van 13.000 – 18.000 TEU, een inzet die zich nu al laat zien in de keuze van P3 om al hun grootste schepen naar Rotterdam te sturen. De verwachting is dat het wanneer de eerste containerterminals op Maasvlakte 2 operationeel zijn, het volume in de Rotterdamse haven verder zal toenemen. Ben Vree, Europees CEO bij APM Terminals: “De frequentie van het aantal containerschepen dat Rotterdam aandoet, zal komend jaar wellicht dalen, maar het volume blijft onverminderd stijgen. In combinatie met de state of the art infrastructuur, grotere efficiëntie in de afhandeling van schepen en lading, zie ik alleen maar kansen voor de toekomst in Rotterdam. De Rotterdamse haven lijkt mij daarom ook de terechte winnaar.”

Containerisation International Award
De Containerisation International Awards is een initiatief van uitgever Containerisation International. Jaarlijks worden prijzen uitgereikt aan bedrijven en particulieren die in het voorgaande jaar een bijzondere bijdrage hebben geleverd aan de containerlijnvaart en logistieke sector door innovatief, proactief en/of baanbrekend te zijn. Voor de ‘Port of the Year’ award waren DP World’s Jebel Ali Port, Maritime and Port Authority of Singapore (MPA), Port of Long Beach en Port of Rotterdam genomineerd.

Overige winnaars
APM Terminals werd winnaar van de titel Terminal operator of the Year. APM versloeg hierbij CMA CGM en Portonave S/A – Terminais Portuários de Navegantes.

De titel Global Ocean Carrier of the Year gaat naar Maersk Line. De andere genomineerden waren CMA CGM en Evergreen Line.

De Shippers’ Choice Award was voor Hapag Lloyd. Hapag Lloyd moest het opnemen tegen Hamburg Sud, HMM, K Line en UASC.

De Lifetime Achievement Award ging naar Gianluigi Aponte, Hij is de oprichter en nog steeds de hoogste baas van Mediterranean Shipping Co (MSC).

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

twitter