Hapag-Lloyd wil nog groter

321

Hapag-Lloyd wil na de fusie met het Chileense CSAV nog groter groeien. De Duitse rederij wil het liefste rederij Neptune Orient Lines (NOL) uit Singapore inlijven, maar deze rederij wilde dit tot dusverre niet.

Na de fusie met CSAV is Hapag-Lloyd de vierde containerrederij van de wereld. Maar de afstand tussen de drie grootste concurrenten Maersk, MSC en CMA CGM blijft wat Hapag-Lloyd wil nog groterbetreft grootaandeelhouder Klaus-Michael Kühne te groot. ‘Er moet nog een partner bijkomen’, vertelt hij aan het Duitse Manager Magazine. ‘Wie in de containervaart wil winnen, moet groot denken.’

Het grotere Hapag-Lloyd heeft 200 schepen met een totale capaciteit van één miljoen teu. De schepen vervoeren jaarlijks 7,5 miljoen teu. De omzet van de nieuwe containerrederij bedraagt negen miljard euro.

Verbaasd over P3
Kühne zegt tegenover Manager Magazine ook nog verbaasd te zijn over de goedkeuring van de mededingingsautoriteiten van de alliantie tussen Maersk, MSC en CMA CGM. Met een marktaandeel meer dan dertig procent vindt hij het vreemd dat de autoriteiten zo makkelijk toestemming gaven. ‘De alliantie tussen de drie rederijen vermindert de concurrentie op de diensten van Azië naar Europa. Daar wordt straks niet meer op de prijs geconcurreerd.’ (Bron: Manager Magazine)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief