GS1-palletlabels verlagen verblijftijd trucks in dock

789

Leveranciers verlagen de verblijftijd van hun vrachtwagens aan het dock van een distributiecentrum als zij gebruik maken van GS1-palletlabels en verzendberichten met SSCC’s. Jaarlijks kan een leverancier bij 200 zendingen per week bijna 150.000 euro besparen. Dit blijkt uit berekeningen die GS1 Nederland door CAROZ heeft laten uitvoeren.

Een volle vrachtwagen met 26 pallets controleren bij een distributiecentra zonder GS1-palletlabel met SSCC duurt 46 minuten. Bij leveranciers die het GS1-label met EDI-verzendbericht gebruiken duurt dit maar 12 minuten. Een leverancier kan bij 200 zendingen in de week jaarlijks tussen de € 34.000 en € 147.000 besparen, afhankelijk van de complexiteit van de zending (homogeen of  GS1-palletlabels verlagen verblijftijd trucks in dockheterogeen). Bij de tijdsbesparing op de goedereninslag is gerekend met een uurloon van een vrachtwagenchauffeur van € 25,-.

Tijd is geld
Vrachtwagens die vol goederen uren bij het distributiecentrum stil staan, kosten tijd en handen vol geld. Door de vooraanmelding van een levering en scanbare palletlabels gaat het lossen sneller, omdat er bespaart wordt op de tijd voor de controle van de binnenkomende goederen. En dat is waar op de totale verblijftijd van vrachtwagens bij retaildistributiecentra tijdwinst geboekt kan worden door het gebruik van het GS1-label met verzendbericht.

Efficiënter wagenpark
Een efficiënter proces om goederen te lossen aan het dock heeft ook invloed op het wagenpark. Door minder stil te staan kunnen de vrachtwagens meer drops per dag maken en zou het wagenpark verkleind kunnen worden. Als het GS1-label- en verzendbericht ketenbreed wordt gebruik dan is de verwachting dat 1 van de 20 tot 25 vrachtauto’s van de weg kan. Hierbij is in de berekeningen uitgegaan dat het aantal werkuren per vrachtwagen gelijk blijft.

Meer voordelen
Naast de genoemde besparingen zien wij dat door het gebruik van het palletlabel en het verzendbericht de leverbetrouwbaarheid en daarmee de klanttevredenheid wordt verhoogd. Daarnaast kunnen leveranciers met de unieke SSCC-palletcode pallets gericht tracken en tracen, wat zeer belangrijk is bij productrecalls. Ook kunnen administratieve kosten omlaag omdat verschillen in bestelde en geleverde producten verminderen en dat scheelt correcties in de facturen en dus kosten.

Het onderzoek
De sectorbrede implementatie het GS1-label (met het verzendbericht) in de levensmiddelen- en drogisterijsector verloopt gestaag. De vraag: ‘Wat levert het gebruik van het GS1-palletlabel leveranciers op?’ komt echter steeds vaker naar voren. Om die reden heeft GS1 Nederland de besparing door CAROZ laten berekenen.
De baten van het gebruik van het GS1-label- en verzendbericht bij de goederencontrole bij distributiecentra is nu inzichtelijk gemaakt. Voor verschillende zendingsgroottes zijn de potentiële financiële besparingen berekend voor zowel gewone goederenontvangst waarbij iedere pallet wordt gescand, maar ook voor fast lane.
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van cijfers van retailers en het NK Speed Docking. De resultaten van het onderzoek zijn op te vragen bij GS1 Nederland. (Bron: GS1)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

twitter