Groot onderhoud voor 137 kilometer Vlaamse autosnelwegen

336

Vlaanderen trekt 109,5 miljoen euro uit voor structureel onderhoud op 137 kilometer aan autosnelwegen in Vlaanderen. Dit voorjaar wordt ook de derde spitsstrook in Vlaanderen aangelegd op de E19 tussen Antwerpen Noord en Sint Job.

Tegen eind 2015 wil minister Crevits de onderhoudsachterstand op de autosnelwegen wegwerken. De afgelopen jaren werden al veel inspanningen geleverd om de wegen in goede staat te brengen en de voorbije zes jaar is de toestand van de autosnelwegen er elk jaar op verbeterd.

Flanders Logistics-consulenten besparen kosten en CO2-uitstoot23 grote werken
Momenteel staan er 23 grote werken gepland die voor bijkomende hinder voor de weggebruiker op autosnelwegen kunnen zorgen. Uit een rapport van 2013 bleek dat de provincies Oost-Vlaanderen en Antwerpen de grootste onderhoudsachterstand hebben. Daarom worden in deze twee provincies het grootst aantal kilometers snelweg vernieuwd. In Oost-Vlaanderen en Antwerpen worden respectievelijk 39,2 en 52,43 kilometer aangepakt.

Overzicht van het onderhoud:

Antwerpen:
•        E19 – Structureel onderhoud asfalt en aanleg spitsstrook van 8 km tussen knooppunt Antwerpen Noord en afrit St. Job (richting Nederland)
•        N49/E34 – Structureel onderhoud asfalt t.h.v. Zwijndrecht en Melsele (richting Antwerpen)
•        E34 – Structureel onderhoud asfalt tussen Oelegem en Zoersel (beide richtingen)
•        E17 – Structureel onderhoud asfalt van R1 tot Kruibeke (richting Gent) en op de R1 van Kennedytunnel tot Antwerpen-West
•        E313 – Structureel onderhoud asfalt t.h.v. Westerlo, Geel, Laakdal, Meerhout (richting Antwerpen)

Oost-Vlaanderen:
•        E17- Herstelling brug over Vervaenestraat t.h.v. Gentbrugge (richting Antwerpen)
•        E40- Structureel onderhoud asfalt tussen St. Denijs-Westrem en Aalter (richting Brussel)
•        B401- Sanering viaduct in Gent
•        E17- Structureel onderhoud asfalt tussen complex Sint–Niklaas en complex Haasdonk (richting Antwerpen)
•        R2- Sanering Beverentunnel in Beveren (richting Beveren)

Vlaams-Brabant:
•        A12 – Vernieuwen bruggen t.h.v. Londerzeel
•        E314 – Brugherstelling t.h.v. Brusselsesteenweg (N2) Herent
•        R22-R0 – Project Woluwelaan in Machelen

West-Vlaanderen:
•        A14/E17- Afbraak douanegebouwen (parking Rekkem) en herinrichting snelweg en afbraak douanegebouwen t.h.v. Menen
•        A17/E403- Herstellen schade aan brug t.h.v. Oekene
•        R8 – Vernieuwen toplaag en waar nodig 1ste onderlaag in Kortrijk
•        A17/E403 – Structureel onderhoud asfalt tussen Brugge en Torhout (richting Kortrijk) (fase1)
•        A17 & A19 – Structureel onderhoud beton t.h.v. Kortrijk (beide richtingen)
•        A17/E403 – Structureel onderhoud asfalt tussen Torhout en Brugge (richting Brugge) (fase 2)
•        A18/E40 – Structureel onderhoud asfalt tussen Oostduinkerke en Veurne (richting Frankrijk)

Limburg:
•        E313/E314 – Geluidsschermen Klaverblad Lummen
•        E314 – Plaatsen geluidsschermen t.h.v. Westlaan in Heusden-Zolder
•        E313 – Structureel onderhoud asfalt tussen Lummen en Hasselt (richting Hasselt) en aanpak in- en uitvoegstroken tussen verkeerswisselaar Lummen en complex 26bis in Zolder (richting Hasselt)

Dynamisch verkeersmanagement
Crevits wil de autosnelwegen niet alleen sterker, maar ook slimmer maken. Daarom maakt ze ook dit jaar verder werk van dynamisch verkeersmanagement. Deze systemen geven de weggebruiker dynamisch routeadvies, informatie over incidenten en obstakels en voorkomen kopstaartaanrijdingen door tijdig voor files te waarschuwen. In 2014 zal het netwerk van dynamische borden in de regio Leuven verder worden uitgebouwd. Daarnaast wordt ook de Vierarmentunnel uitgerust met systemen voor dynamisch verkeersmanagement. Verder zal de aangekondigde spitsstrook op de E19 Antwerpen Noord worden uitgerust met een systeem waarbij er o.a. digitale borden worden geplaatst om duidelijk te maken wanneer de spitsstrook open is.

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief van TotaalTrans

Volg TotaalTrans op Twitter