Groeiende wereldhandel stuwt containeroverslag

56
De index steeg in januari van 119 naar 120,8. Met name in de Chinese havens nam de afhandeling aanzienlijk toe.

ESSEN De wereldwijde overslag van containers is in januari van dit jaar zodanig gestegen dat de overslag terug lijkt te keren op het groeipad van voor de Corona-crisis. Het Duitse RWI – Leibniz-Institut für Wirtschaftsforschung en het Instituts für Seeverkehrswirtschaft und Logistik (ISL) trekt uit de lichte stijging de conclusie dat de wereldhandel weer aan het aantrekken is.

De index van beide instituten steeg in januari van 119 naar 120,8. Met name in de Chinese havens nam de afhandeling aanzienlijk toe. In de overige havens steeg de containeroverslag slechts matig.
De zogenoemde Nordrange-Index steeg wel flink, van 114,8 naar 117,9. Deze index geeft informatie over de economische ontwikkeling in het noordelijke eurogebied en in Duitsland zoals de havens van de havens van Le Havre, Zeebrugge, Antwerpen, Rotterdam, Bremen/Bremerhaven en Hamburg. Ook deze index keert hiermee terug naar het groeipad van voor de Corona-crisis.

De index
Voor de index voor de wereldwijde containeroverslag verwerken de Duitsers de overslagcijfers van containers in 91 internationale havens. Deze havens vertegenwoordigen ongeveer 60% van de wereldwijde containeroverslag. De zogenoemde snelle schatting voor januari 2021 is gebaseerd op de cijfers van de havens die ongeveer 63% procent van de overslag van de index vertegenwoordigen.
Omdat veel havens die meewerken aan de index al twee weken na het einde van een maand verslag uitbrengen over hun activiteiten, is de Duitse index volgens RWI/ISL een betrouwbare indicator van de ontwikkeling van de internationale handel en daarmee van de wereldwijde economische activiteit.