Grensverleggende klus voor RollDock

604
Omdat de ‘transition pieces’ staand worden vervoerd, kunnen ze niet op de traditionele wijze aan boord vast worden gezet. (Foto RollDock)

CAPELLE AAN DE IJSSEL RollDock Shipping is bezig met het vervoer van 66 onderdelen voor het Duitse offshore windmolenpark Merkur. De bijna 28 meter hoge verbindingsstukken van 330 ton zware moeten daarvoor van het Spaanse Aviles naar Eemshaven worden gebracht.

De zogenoemde ‘transition pieces’ dienen voor de verbinding tussen de windturbine en de fundatie van de windmolen. Vanwege de grootte en het gewicht van de componenten, de twee kranen met een hefcapaciteit van 350 ton konden de klus net aan, spreekt RollDock van ‘een grote uitdaging’. ‘Het is het gewicht, de hefcapaciteit van de kraan en de beschikbare dokruimte. Alles wordt in dit project maximaal benut.’

Maatwerk
De Daniel Alonso-groep bouwde de onderdelen, die geschikt zijn voor onmiddellijke installatie in de werkplaatsen van Idesa en Windar Renewables. RollDock heeft inmiddels de eerste 34 zogenoemde ‘transition pieces’ vervoerd. Dat gebeurde in vijf schepen. De 32 laatste onderdelen worden de komende twee maanden naar Eemshaven gebracht. Omdat de ‘transition pieces’ staand worden vervoerd, kunnen ze niet op de traditionele wijze aan boord vast worden gezet. Daarvoor bedacht RollDock samen met de logistieke partner Coordinadora Internacional de Cargas een oplossing. Zo konden de componenten in de haven veilig aan boord worden geplaatst.