Greenstream binnenvaarttanker is Schip van het Jaar 2013

681

De Greenstream binnenvaarttanker mag zich Schip van het Jaar 2013 noemen. Dat heeft de jury van de KNVTS bekendgemaakt op het Maritime Awards Gala in De Broodfabriek in Rijswijk.

Greenstream binnenvaarttanker is Schip van het Jaar 2013De Greenstream tanker liet de hopperzuiger Reimerswaal van scheepswerf Gebr. Kooiman en de Pilot station vessel Polaris van Barkmeijer Stroobos achter zich.

De eerste
De Greenstream tanker van Peters Shipyards uit Kampen’s is werelds eerste, volledig door LNG (Liquid Natural Gas) aangedreven binnenvaarttanker. De Greenstream Tanker slaat hierbij de stap van dual fuel over. Het schip wordt geëxploiteerd door het Nederlandse Interstream Barging (ISB) en wordt door Shell gecharterd.

Vier motoren
Het Greenstream-ontwerp biedt veel nieuws op het gebied van veiligheid en efficiëntie. Zo heeft het schip niet één grote motor, zoals bij traditionele binnenvaartschepen, maar vier kleine, efficiënte motoren. Dit houdt in dat het vermogen kan worden gevarieerd, want stroomafwaarts varen kost minder vermogen dan stroomopwaarts varen. Dit maakt brandstofbesparingen mogelijk. Ook maken de motoren minder toeren dan traditionele binnenvaartschepen. Dit vermindert het trillings- en het geluidsniveau, wat bij het varen door dichtbevolkte gebieden langs de Rijn een voordeel kan zijn. De nieuwe, op LNG varende binnenvaarttanker gaat in Nederland, België, Duitsland en Zwitserland varen.

Minder uitstoot
De LNG Greenstream tanker zorgt voor een aanmerkelijk mindere belasting op het milieu. Zo wordt de uitstoot van CO2 en stikstofoxyden (NOx) met respectievelijk meer dan 25% en 80% gereduceerd. Bovendien komt er geen zwaveloxyde (SO2) en fijnstof vrij.

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

twitter