Goes Transport bestaat 100 jaar

705

Goes Transport bestaat vandaag precies 100 jaar. De geschiedenis van het familiebedrijf begint met paard en wagen. Nu heeft het bedrijf 350 medewerkers, 180 vrachtwagens en 200 geconditioneerde trailers.

Op 29 juli 1913 begon Hermanus Jacobus Goes in Vleuten een eigen bodedienst Vleuten-Haarzuilens-Utrecht, als Bode Goes. Dit transport geschiedde met paard en wagen. H.J. Goes vervoerde de meest uiteenlopen artikelen naar Utrecht en vice versa, waaronder slaolie, meel, taarten, hoedendozen, gaas en medicijnen. Op 17 Goes Transport bestaat 100 jaarnovember 1916 trouwde hij met A.A. Wibbeke. Vanaf 1919 werd Bode Goes voortgezet onder de naam ‘Het Wapen van Vleuten’.

In 1924 komt er een einde aan het tijdperk van paard en wagen en wordt plaats gemaakt voor de techniek. Een T-Ford vormde nu het middel van transport. Een tweede T-Ford werd er al snel aan toegevoegd om aan de groeiende vraag van transport te kunnen voldoen en sindsdien zijn de ontwikkelingen, na een terugval tijdens de oorlogsjaren, in een stroomversnelling geraakt.
Goes had tijdens de oorlog 2 vrachtwagens. Eén wagen werd gevorderd, de andere wagen werd verstopt nadat deze enige tijd nog op houtgas had gelopen. De klok werd daardoor in de oorlogsjaren teruggedraaid.

Groupage
Sinds de jaren ’80 is Goes gespecialiseerd in groupagevervoer en heeft daardoor een groot netwerk aan klanten opgebouwd. Tot aan de jaren ’80 werden er alleen maar volle vrachten verladen. Vanaf de jaren ’80 kwam er steeds meer vraag naar het verladen van deelvrachten en hier heeft Goes optimaal op ingespeeld door in 1991 een nieuw geconditioneerd fruit- en zuivelproductendistributiecentrum te bouwen. In dit geconditioneerde centrum was er alle ruimte om verschillende deelpartijen bij elkaar Goes Transport bestaat 100 jaarte zetten en compleet te verladen naar diverse bestemmingen. Gekozen is voor bedrijventerrein Oudenrijn in De Meern, vanwege het dichtbij gelegen verkeersplein Oudenrijn, maar bovenal om de infrastructuur van de haven van Rotterdam te ontlasten. Goes Handlingcentre kan gezien worden als een buffer tussen de aanvoer vanuit de havens van Rotterdam, Antwerpen en Zeebrugge tot aan de definitieve afroep.

11.000 pallets
Bulkvoorraden geïmporteerd fruit worden opgeslagen en op afroep van cliënten al dan niet in deelpartijen naar diverse bestemmingen in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk getransporteerd. Waar vroeger alles werd verladen in dozen, ging dit later met pallets. Vanwege de pallets kon er veel sneller geladen en gelost worden. Verladen op pallets in combinatie met het nieuwe geconditioneerde handlingcentre zorgde ervoor dat de gehele koelketen van de goederen gesloten bleef.

In navolging van het handlingcentre, is in 1997 het kantoor van Vleuten naar de Meern verhuisd, gevolgd in 2000 door Goes Carrosserie. Gezien de groeiende vraag naar geconditioneerde warehousing is in 2007 het handlingcentre van Goes uitgebreid van 5.000 m2 naar 15.000 m2. Dankzij deze uitbreiding is er anno 2013 plek voor 11.000 pallets. Het aantal laaddocks is uitgebreid naar 30.

Lees het hele verhaal

twitter