Goederenvervoer weer in de lift, spoor groeit het hardste

609

Het transportvolume van het Nederlandse transport groeit dit jaar met 1,1%. Voor 2015 verwacht onderzoeksbureau Panteia een volume van 1,9% verwacht. De binnenlandse markt trekt volgend jaar verder aan met kleine stappen. Dit geldt ook voor de sectoren bouw en chemie.

Containers per binnenvaart scheelt geld en administratieve lastenIn 2015 groeit het binnenlandse vervoervolume harder dan het buitenlandse. Dit komt geheel en alleen door het transport over de weg. Zo blijkt uit de 21e editie van de ‘Korte Termijn Voorspeller’ (KTV) voor het Nederlandse goederenvervoer, uitgebracht door onderzoek- en adviesbureau Panteia.

Weg

Uit de transportindex van Panteia blijkt dat het aantal vrachtvervoersbewegingen flink hoger is geweest. Alleen in mei was er minder weg-activiteit dan dezelfde periode een jaar eerder. Ook de zomer is dit jaar drukker. Hoewel de vervoersmarkt in volume stijgt blijven de vrachtprijzen op een laag niveau. De rentabiliteit bij transportondernemingen was vorig jaar negatief en voor 2014 zal het ook sterk te wensen over laten. De landen die tekenen van economische herstel laten zien sinds de vorige KTV, zijn de zuidelijke landen, Polen en andere niet-euro landen als: Denemarken, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. Hierdoor wordt ook meer groei van Nederlands wegvervoer richting deze landen verwacht. Voor 2014 voorspelt Panteia een stijging van 0,9% van het vervoersvolume. Dit zal in 2015 zich doorzetten met een verdere groei van 1,9%.

Binnenvaart

In 2013 is het vervoervolume in de binnenvaart uiteindelijk met 0,4% toegenomen. Vooral het laatste kwartaal ging het volume weer behoorlijk omhoog. De transportindex voor de binnenvaart staat het hele jaar al hoog. Vervoersvolumes van alle goederengroepen stijgen weer in 2014 en 2015 met uitzondering van het vervoer van bouwmaterialen. Het jaar 2014 zal naar verwachting een stijging van 1,1% geven van het volume ten opzichte van 2013. In 2015 komt volgens de laatste ramingen daar weer een stijging van 1,8% bovenop. Duitsland is de voornaamste buitenlandse bestemming van goederen die over de Nederlandse binnenwateren worden afgevoerd. De totale af- en aanvoer naar en van Duitsland over de binnenwateren was in 2013 hoger dan het binnenlandse vervoer. Panteia verwacht dat het vervoer naar Duitsland zal oplopen met gemiddeld 2,2% per jaar. Voor het jaar 2014 wordt vooral een groei in eindproducten en containers en metaal verwacht in Duitsland.

Haven Zeebrugge breidt spooraanbod uitSpoor

Voor het spoorvervoer verwacht Panteia ruim een miljoen ton groei per jaar voor 2014 en 2015. Dit betekent een groei van circa 2,5% per jaar. De spoormarkt lijkt erg afhankelijk te zijn van externe factoren. Er zijn kansen voor het spoor om te concurreren met Short Sea door de zogenaamde ‘zwavelgebieden regelgeving’ met betrekking tot het scheepsvervoer over de Baltische zee. Daarbij de versoepeling van de regels omtrent grensoverschrijdend vervoer verhoogt de efficiëntie van spoor. Echter de kosten van nationaal spoorvervoer lopen op. Prorail is sinds vorig jaar al voornemens de ‘gebruikersvergoeding spoor’ te verhogen in 2015. Verder is er een wijziging door het kabinet in de maak om goederentreinen een lagere prioriteit te geven in de dienstregeling ten opzichte van personenvervoer. Dit verlaagt het service niveau van het spoorvervoer en zal in 2015 een merkbaar effect hebben op het vervoersvolume. (Bron: Panteia)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief