Goederenvervoer over Vlaamse vaarwegen stijgt een procentje

608

Het goederenvervoer over de Vlaamse vaarwegen is in de eerste zes maanden van dit jaar met 0,91 procent gestegen tot 16,21 miljoen toen. De stijging werd volgens vaarwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal NV (W&Z) vooral gehaald in het eerste kwartaal.

In het containervervoer steeg met ruim negentien procent het meest. De containertrafiek steeg van 101.339 TEU naar 120.896 teu. De grootste stijging was te vinden op het Netekanaal (+ 27%). De belangrijkste daling deed zich voor op het kanaal Leuven-Dijle (- 30%).

Goederenvervoer over Vlaamse vaarwegen stijgt procentjeDe grootste waterweg blijft de Ringvaart om Gent (- 2,9% tot 9,30 miljoen ton), gevolgd door het zeekanaal Brussel-Schelde ( +7,5% tot 5,92 miljoen ton).

Logistieke draaischijf

Vlaanderen wil zich in de toekomst als slimme logistieke draaischijf in Europa profileren. De waterwegen nemen daarbij een belangrijke plaats in. ‘Het is dan ook belangrijk de inspanningen verder te zetten om onze waterwegen te moderniseren en te optimaliseren. W&Z gaat onverminderd door met het investeren in het wegwerken van missing links, het herbouwen van sluizen en stuwen, het baggeren en onderhouden van de waterwegen en het bouwen van kaaimuren.’ (Bron: Waterwegen en Zeekanaal NV)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief