‘Geen tweede ROSR-debacle’

683

De binnenvaart moet de vloot vernieuwen en vergroenen, maar niet ten koste van alles. Dat zei voorzitter Erik Schultz van BLN-Koninklijke Schuttevaer vandaag in zijn jaarrede op het Schuttevaercongres. Hij waarschuwt niet door te slaan naar de verkeerde kant en op te passen voor een tweede ROSR-debacle waarmee de vloot in de toekomst onnodig op hoge kosten wordt gejaagd of het varen onmogelijk wordt gemaakt.

BLN-Koninklijke Schuttevaer is voorstander van vergroening van bestaande schepen, maar wel binnen de grenzen van wat verstandig, haalbaar en betaalbaar is. ‘Daar Shell’s Greenstream tanker wint Lloyd's List Global Awardmoeten regelingen voor komen. Wij zijn tegenstander van te hoge emissie-eisen voor bestaande schepen zoals de Europese Commissie nu voorstelt met Euro 6.’

Glansrijke toekomst

De centrale vraag is volgens Schultz hoe de binnenvaart de crisis doorkomt en de kansen pakt om de meest aantrekkelijke en duurzame vervoerder van de toekomst te worden. Hoe we de vleugels uitslaan en initiatieven nemen. ‘We kunnen dat en doen dat ook getuige vele nieuwe initiatieven (ik noem LNG, de nieuwstaat van onze vloot en de kracht waarmee het lukt nieuwe lading op het water te krijgen). Nieuw elan moet ons leiden naar een glansrijke toekomst waarin ik geloof. Hulde aan de ondernemers die hierin vooraan staan en soms ook risicovolle beslissingen nemen.’

‘Onverslaanbare voorsprong’

Diegenen die stellen dat de binnenvaart z’n voorsprong op het wegvervoer verliest hebben volgens Schultz ongelijk. ‘Wij gebruiken drie tot zesmaal minder brandstof per vervoerde eenheid. Dit biedt ons voor onbepaalde tijd een onverslaanbare voorsprong als klimaatvriendelijkste vervoertechniek. De achterstand bij de zwaveldioxide hebben we moeiteloos ingelopen door overschakeling naar zwavelarme dieselolie. Over wat we hier al bereikt hebben horen we niemand. Wij hoeven ons geenszins te schamen en zijn relatief nog steeds milieuvriendelijk en het meest duurzaam. Maar het kan zeker nog beter. En dat moeten we ook leren uit te spreken en daar andere partijen ook van in kennis stellen. In de toekomst voldoen onze nieuwe motoren aan hoge emissie-eisen.’ (Bron: Koninklijke Schuttevaer)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief