Gebrüder Weiss zet in op automotive logistiek

348
In een gemiddeld voertuig zitten vandaag de dag meer dan 10.000 verschillende componenten. (Foto Magna Steyr)

LAUTERACH Logistiek dienstverlener Gebrüder Weiss zet steeds meer in op het bieden van logistieke oplossingen in de automotive industrie. Het eigen Competence Cluster Automotive onderzoekt hiervoor de eisen die de autofabrikanten, de toeleveranciers en de dealers stellen aan de logistiek.

Hoe het kan gaan in de automotive logistiek is volgens Gebrüder Weiss goed te zien in de samenwerking met automotive toeleverancier Magna Steyr. Gebrüder Weiss vervoert voor het bedrijf onderdelen vanaf 400 toeleveranciers in Duitsland naar onder meer de fabriek van Magna Steyr in Graz en vier andere fabrieken. ‘Omdat zoveel toeleveranciers hierbij zijn betrokken, kan een enkele kleine fout al grote gevolgen hebben voor het productieproces’, vertelt logistiek directeur Alfons Dachs-Wiesinger van Magna Steyr. ‘Dat kan aanzienlijke extra kosten met zich meebrengen. Daarom is het essentieel om ook in de logistiek nauwkeurig en consistent te werken.’

Cluster manager Automotive Alexander Slovak van Gebrüder Weiss. (Foto Gebrüder Weiss)

10.000 onderdelen
Cluster manager Automotive Alexander Slovak van Gebrüder Weiss spreekt van een ‘grote uitdaging’ als hij het heeft over de logistiek in de automotive industrie. ‘Vandaag de dag worden in een voertuig meer dan 10.000 verschillende componenten gemonteerd. Dat vergt veel van de autofabrikanten en hun leveranciers. Met onze knowhow en een wereldwijd netwerk van locaties zijn we in staat deze complexe logistieke processen te coördineren en de producten ‘just in time’ aan de fabrieken van onze klanten te leveren.

Volgens Slovak leiden de verschillende aandrijfconcepten zoals elektriciteit, biogas en waterstof, evenals de huidige ontwikkelingen in autonoom rijden, ook steeds vaker tot nauwere banden tussen de automobiel- en hightech industrie. ‘Wij hebben als Gebrüder Weiss ook vele jaren ervaring in deze sector, wat betekent dat we in staat zijn om de belangrijke synergie in de logistiek tussen beide industriële sectoren te kunnen benutten.’