Van schip tot grondstof

858

ZEEBRUGGE Het eerste deel aan van de Flinterstar is begin juli bij Galloo in de Gentse haven aangekomen. In oktober 2015 zonk raakte de Flinterstar na een aanvaring in moeilijkheden voor de kust en kwam het schip vast te liggen op een zandbank. Na berging door vier Belgische bedrijven wordt de Flinterstar door Galloo worden gerecycleerd. Verwacht wordt dat de Flinterstar uiteindelijk nog voor de winter geborgen zal zijn.

flinterstarHet vrachtschip Flinterstar, dat onder Nederlandse vlag voer, kwam op 6 oktober 2015 in aanvaring met een LNG-tanker. Het vrachtschip was vertrokken uit Antwerpen met bestemming Bilbao. Door het incident raakte de Flinterstar echter zwaar beschadigd waarna het schip vastliep op een zandbank enkele mijlen buiten de haven van Zeebrugge.

In twee stukken
Er werken vier bedrijven aan de berging van het vrachtschip. In een eerste fase werd de cargo uit de Flinterstar gehaald. Het gaat om damplanken, steunbalken en kraanonderdelen. De bergers laadden de vracht, zo’n 3000 ton, op een ponton dat daarna richting Galloo werd gesleept.
In een tweede fase zijn het kasteel en de machinekamers van de Flinterstar aan de beurt. En op een derde en laatste ponton verhuist het tweede deel van het schip naar Galloo Gent. De Flinterstar is na de aanvaring in twee stukken gebroken en zal zo dus worden geborgen.

98% rendement
Galloo gaat eerst alle mogelijk schadelijke stoffen (zoals motorolie, hout, isolatiemateriaal) uit het wrak van het vrachtschip verwijderen. Dan is het de beurt aan een gespecialiseerde partner die eventueel aanwezig asbest verwijdert. In een voorlaatste stap ontmantelt Galloo de bovenbouw waarna de rest aan stukken wordt geknipt op de betonnen scheepshelling.
Uiteindelijk komen het karkas en alle metalen als grondstof in de staal- en metaalindustrie terecht. In totaal gaat 98% van de Flinterstar een mooie toekomst tegemoet.