Fruitverladers in vervolg op tijd door inzet van de binnenvaart

735

Opticool en Total Produce maken voor de aanvoer van overzees fruit steeds meer gebruik van de binnenvaart tussen de Rotterdamse deepseaterminals en de havens in Nieuw Mathenesse. De bedrijven kozen voor de binnenvaart om op tijd te kunnen blijven leveren. Bij vervoer over de weg kwamen de verladingen in het gedrang.

De kraanschepen van Mercurius Shipping Group zetten alle containers tegelijk op de kade. Dat biedt Total Produce en Opticool meer flexibiliteit bij het lossen van de containers. Inmiddels zijn 5000 Fruitverladers in vervolg op tijd door inzet van binnenvaartcontainers van de weggehaald. Per dag levert dit gemiddeld veertien minder vrachtbewegingen in de spits op.

Te laat
Na een opstartfase, hebben beide bedrijven hun aanvoer over water steeds verder weten op te voeren. Bij Total Produce en Opticool is de interne logistiek zo ingericht dat de aanvoer van goederen in de ochtend plaatsvindt. Daarna worden de zendingen van klanten klaargemaakt en verzonden. Door drukte op de Rotterdamse terminals en op de weg werden de laatste containers pas laat in de middag aangeleverd, waardoor de verladingen voor klanten in het gedrang kwamen. Om deze reden zijn deze fruitverladers gaan nadenken over binnenvaart als modaliteit.

Groot belang
‘Binnen onze groene bedrijfsvoering is het inzetten van de binnenvaart van groot belang voor het uitdragen van onze organisatie-brede visie, zegt directeur Antonio Oken van Opticool.
Naast een reductie in CO2-uitstoot en zo invulling te leveren aan een duurzame bedrijfsvoering, heeft de modal shift ook geleid tot een betere beheersing van de aanvoer van goederen. ‘Tegelijkertijd kunnen beschikken over meerdere containers op het eigen terrein geeft voordelen voor het totale logistieke proces’, vertelt logistiek manager Petra Wielaard van Total Produce. (Bron: De Verkeersonderneming)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief van TotaalTrans

Volg TotaalTrans op Twitter