Fotoborden bij Velsertunnel tegen te hoge vrachtwagens

425

VELSEN – Rijkswaterstaat plaatst vanaf 20 november zogeheten fotoborden bij de Velsertunnel. De fotoborden geven vrachtwagens een extra waarschuwing als zij te hoog zijn om door de tunnel te rijden.

Minister wil einde aan overlast te hoog beladen vrachtwagensMet de nieuwe borden wil Rijkswaterstaat ervoor zorgen dat de doorstroming verbetert en de Velsertunnel minder schade lijdt. Naar verwachting zijn de fotoborden begin december operationeel.

Eigen voertuig

De fotoborden zijn een belangrijke aanvulling op het bestaande waarschuwingssysteem voor hoge vrachtwagens. De hoogtedetectie geeft een waarschuwing als een vrachtwagen hoger is dan het wettelijk maximum van vier meter. Op de borden zien chauffeurs van te hoge vrachtwagens hun eigen voertuig groot afgebeeld, met de waarschuwing dat hun wagen te hoog is en van de snelweg af moet. Tijdens een eerdere proef met vergelijkbare borden nam het aantal incidenten met te hoge vrachtwagens flink af. Nu moet de tunnel nog vaak dicht omdat een te hoge vrachtwagen is doorgereden, met lange files als gevolg.

Plaatsing

De fotoborden bij de Velsertunnel zijn een primeur: het zijn de eerste die in Nederland worden geplaatst. Ze komen aan de noord- en zuidkant van de tunnel te staan, op een kilometer of twee van de tunnelmond. Dan hebben vrachtwagens nog tijd genoeg om de A22 te verlaten. Rijkswaterstaat plaatst de fotoborden in maximaal vier nachten: op 20, 21, 24 en 25 november. Omdat het meeste werk vanaf de berm gebeurt, zorgen de werkzaamheden nauwelijks voor verkeershinder. Wel zijn de vluchtstrook en één rijstrook op de A22 tijdelijk dicht.

Doorrijhoogte vergroten

Plaatsen van de fotoborden hangt direct samen met de renovatie van de Velsertunnel in 2016. Tijdens deze grootschalige onderhoudsbeurt verhoogt Rijkswaterstaat onder meer de doorrijhoogte van de tunnel met 12 centimeter, zodat incidenten met te hoge vrachtwagens minder vaak voorkomen. Ook richt Rijkswaterstaat de tunnel slimmer in. Het laagste punt ligt straks niet langer ongeveer in het midden van de tunnel, maar direct aan het begin. Zo wordt de kans aanzienlijk kleiner dat een vrachtwagen in de tunnel vast komt te zitten en over een groot deel van de tunnel schade maakt. (Bron: RWS)

Lees ook:
RWS werkt aan calamiteitenbogen bij Velsen en Beverwijk
Minister wil einde aan overlast te hoog beladen vrachtwagens
Velsertunnel in 2016 negen maanden dicht

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief