FNV: ‘Wemmers gebruikt illegale Duitse postbusconstructie’

506

FNV: ‘Wemmers gebruikt illegale postbusconstructie’Voor FNV Bondgenoten is het inmiddels duidelijk; Wemmers Tanktransport uit het Zuid-Hollandse Bleskensgraaf bedient zich van een illegale Duitse postbusconstructie. ‘De Nederlandse en naar vermoeden ook Belgisch gekentekende voertuigen worden op papier verhuurd aan de Duitse ‘vestiging’. Ze leggen een Duitse transportvergunning van Wemmers GmbH in de vrachtauto en de constructie is klaar.

Wemmers wil niet reageren op de aantijgingen van de FNV. Het bedrijf zag de actie van de FNV maandag als een overval en gaat liever met de vakbond in gesprek. ‘Elk verweer wat ik nu geef is koren op de molen van de FNV, dus dat doe ik dan ook maar niet. Maar wat ze zeggen is natuurlijk de mening van de vakbond, en daar heb ik respect voor.’

Kaderleden van FNV Bondgenoten voerden maandagochtend 7 juli een verrassingsactie bij Wemmers Tanktransport. Een aantal chauffeurs protesteerde hiermee in Bleskensgraaf tegen de schijnconstructie.

Schijnconstructie

Volgens Edwin Atema van FNV Bondgenoten rijden op de vrachtauto’s van Wemmers buitenlandse chauffeurs met Duitse arbeidscontracten. ‘Deze chauffeurs tekenen hun Duitse arbeidscontracten gewoon op de Nederlandse bedrijfsvestiging. Ook de aansturing vindt daar plaats. De Duitse Steuerberater die de post openmaakt op de bedrijfsvestiging in Duitsland, was zo vriendelijk de FNV kaderleden die zich voordeden als sollicitant, door te verwijzen naar Bleskensgraaf. Hij zei: ‘‘Daar moet je solliciteren. Wij doen hier alleen de belastingzaken voor de firma Wemmers GmbH’’.’ Alles gebeurt dus gewoon in Nederland. Welkom in de wereld van de schijnconstructies. We zien hier maar weer hoe makkelijk het is FNV: ‘Wemmers gebruikt illegale postbusconstructie’om ze op te zetten en ermee weg te komen.’

Overheid moet handhaven

Atema ziet echter ook hoe makkelijk het is om de schijnconstructies bloot te leggen en werkgevers bekend te maken die zich hieraan schuldig maken. ‘Laat minister Schultz haar Duitse collega die over de transport gaat, maar eens vragen om de transportvergunningen van Wemmers GmbH in te trekken. Kan ze ook direct 100 extra IL&T inspecteurs aannemen. De overheid is er immers om wet en regelgeving te handhaven. Dit zouden vakbondsleden toch niet hoeven doen. Op naar de Wet Aanpak Schijnconstructies en de aansprakelijkheid voor opdrachtgevers.’

EU-Verordening 1071-2009

De regels waaraan transportondernemingen moeten voldoen:

1. Betrouwbaar 2. Vakbekwaam 3. Kredietwaardig 4. Feitelijk vestiging
De feitelijke vestiging moet postbusondernemingen, concurrentievervalsing en loondumping tegen gaan. Een transportbedrijf moet daadwerkelijk duurzaam gevestigd zijn in een lidstaat. Hierover bestaat geen onduidelijkheid, het is dan ook gewoon handhaving van bestaande regels. (Bron: FNV)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief