FNV: ‘We vragen niks extra’s van APM Terminals Maasvlakte II’

534

FNV havens praat woensdag weer met de directie van het nieuwe containeroverslagbedrijf APM Terminals Maasvlakte II om te onderhandelen over een cao. De vakbond wil een eerlijke cao, die gelijkwaardig is aan de cao voor de werknemers van de huidige terminal van APMTR. ‘Wij vragen niks extra’s.’

‘Iedere keer worden wij in de onderhandelingen verrast met voorstellen die niet passen in de afspraken die eerder zijn gemaakt tussen de vakbonden en de directies van APMT MV II en APMTR’, meldt bestuurder Niek Stam van Vakbonden: ‘Acties als APM Terminals niet voor elf uur reageert’FNV Havens. ‘Zo worden er vakantiedagen gestolen en worden werknemers tegen elkaar opgezet in de cao, omdat de ene werknemer op jaarbasis € 10.000 meer gaat verdienen en de andere werknemer € 10.000 minder. Het is raadselachtig hoe APMT MV II kan beweren dat de cao gelijkwaardig is aan die bij APMTR.’

Pensioenregeling
De pensioenregelingen zijn ook gelijkwaardig volgens APMT MV II.  ‘Maar op individueel niveau kan het pensioenvooruitzicht echter flink verschillen. Zonder medeweten van de vakbonden is er al in 2010 een contract voor een pensioenregeling afgesloten. Daar werden wij pas tijdens de onderhandelingen van op de hoogte gebracht. Dat is niet onderhandelen in good faith.’

Onbetaald overwerken
Daarnaast willen ze dat de vakbonden ermee instemmen dat werknemers per dag verplicht 15 minuten moeten overwerken. Dat kwartier krijgen ze niet uitbetaald, maar wordt gereserveerd in tijd. De werknemers mogen als het aan APMT MV II ligt, niet volledig over hun op die manier opgebouwde vrije tijd beschikken.
De vakbonden mogen niet meepraten en beslissen over de inhoud van de functies op de terminal. ‘Wij krijgen het als een dictaat gepresenteerd. Vakbonden gaan juist over de werkzaamheden en over de kwaliteit van de arbeid. Bij goed werkgeverschap hoort dat werknemers en vakbonden wel betrokken worden bij dit soort zaken.’

Acties
FNV Havens betreurt het dat er nog geen cao is en dat acties nodig zijn om het ongenoegen daarover te laten doordringen bij de directie. De rederijen (met name Maersk Line) hebben op die acties gereageerd met rigoureuze beslissingen; zij leiden schepen om naar andere Europese havens. De vakbonden en havenwerkers in andere landen zijn op de hoogte van het conflict en houden in de gaten welke schepen worden omgeleid. ‘De internationale solidariteit onder havenwerkers is groot.’

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

twitter