FNV vraagt om handhaven rij- en rusttijden bij multinationals

576

Uit onderzoek van FNV stichting VNB blijkt dat de transporteurs van grote opdrachtgevers als Ikea, Shell en Unilever gebruik maken van Oost-Europese chauffeurs die maanden achter elkaar in hun voertuigen leven. ‘Zij krijgen betaald naar de standaarden van het land van herkomst. Lonen van twee tot zeshonderd euro per maand zijn daarbij eerder regel dan uitzondering.’

Hoewel de rij- en rusttijden regels het chauffeurs verbieden om wekenlang in hun cabines te bivakkeren, wordt dit niet door de Inspectie gehandhaafd. FNV heeft daarom een verzoek tot handhaving gedaan bij de Inspectie Leefomgeving en Transport.

FNV Stichting VNB is de nalevingspolitie voor het wegtransport. Zij controleert namens de vakbond of de cao wordt nageleefd.

Snelwegnomaden

Het formele verzoek is eerst gericht op drie bedrijven. De regels zijn er om individuele werknemers te beschermen tegen hun werkgever, de FNV vraagt Inspectie te handhaven op rij- en rusttijdensector tegen deze vorm van concurrentievervalsing en de verkeersveiligheid tegen oververmoeide snelwegzombies. ‘Een chauffeur die maanden achtereen tegen een slecht loon en verstoten van sanitaire voorzieningen en een sociaal leven in zijn cabine leeft, is niet primair bezig met zijn werk en de verkeersveiligheid’, zegt Edwin Atema van FNV Stichting VNB. ‘Deze chauffeurs zijn als snelwegnomaden bezig met overleven.’

Schaamteloze uitbuiting

De grote loonverschillen in Europa en de slechte handhaving van bestaande wetgeving verdrukken gezonde werkgelegenheid in de Nederlandse transportsector. ‘Arbeidsuitbuiting is bij een aantal werkgevers in het wegtransport een business model geworden. Dit komt tot uiting op de Nederlandse parkeerplaatsen en industrieterreinen. Wie in het weekeinde over de snelweg rijdt, ziet ze staan. De vrachtauto’s met Oost- Europese kentekens en op de parkeerplaatsen de bivakkerende chauffeurs. Vrijwel al deze chauffeurs zijn weken en vaak zelfs maanden achter elkaar onderweg. De parkeerplaatsen en de vrachtauto is  voor deze chauffeurs hun werkplek en huis ineen. De Nederlandse chauffeur in loondienst is ingeruild voor een goedkope Oost- Europeaanse chauffeur, die vaak ook nog eens schaamteloos wordt uitgebuit.’

Cao-conflict

Door het niet of te slecht handhaven van bestaande wet en regelgeving weten grote opdrachtgevers de transportondernemingen alsmaar lagere prijzen op te leggen. Deze race naar de bodem gaat over de ruggen van chauffeurs en werkgevers die zich wel aan de wet houden. Cao-onderhandelaar Egon Groen ziet dit terug in het cao conflict dat nu in de transportsector gaande is. ‘Transportwerkgevers bieden hun chauffeurs geen loonsverhoging, maar een nullijn. De chauffeurs die de transportbedrijven en zelfs de economie gaande houden, betalen de rekening voor het wegkijkgedrag van opdrachtgevers als Ikea, Shell en Unilever en het feit dat ook de Inspectie niet of nauwelijks aan handhaving doet.’ (Bron: FNV)

Lees meer over het cao-conflict in het dossier:
Meer dan 1.000 chauffeurs tekenen petitie voor goede cao
Actie voor transport cao bij EVO-congres
Kraanbedrijf Sarens doorbreekt impasse in transport cao

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief