FNV voert actie in Zuid-Holland tegen werkverdringing

582

Werknemers uit de sector Transport en Logistiek hebben 29 augustus actiegevoerd bij The Greenery in Barendrecht, bij Cobelfret in Rozenburg en in het Waalhavengebied (onder meer bij SMC en het Rail Service Centrum). Samen met de vakbond informeerden zij hun collega-chauffeurs over het onlangs gelanceerde 10-puntenplan tegen de werkverdringing in de sector.

Frank Pavias, bestuurder van FNV Transport en Logistiek: ‘We zochten de Rotterdamse vrachtwagenchauffeurs op om steun te krijgen voor ons 10-puntenplan tegen de verdringing in de sector door goedkope Oost-Europese chauffeurs, die worden uitgebuit.’

fnv10-puntenplan

FNV Transport en Logistiek lanceerde vrijdag 25 juli het 10-puntenplan, dat de verdringing van Nederlandse chauffeurs in de Transport en Logistiek verder moet tegengaan. Het plan bevat tien concrete maatregelen, die wat de vakbond betreft morgen ingevoerd kunnen worden.
De bond is ook een online petitie gestart voor het 10-puntenplan.

Concrete maatregelen

De vakbond wil onder meer dat opdrachtgevers aansprakelijk worden voor het naleven van de cao en voor het naleven van de regels waaronder buitenlandse vervoerders in Nederland werk mogen verrichten. Er dient bovendien een sluitende administratie te zijn van de ritten die buitenlandse vervoerders in Nederland uitvoeren.

Ook wil de bond dat de vervoersvergunningen voortaan worden gekoppeld aan het kenteken in plaats van aan de vervoerder en dat een vervoerder voor ieder voertuig, ongeacht het laadgewicht, een vergunning nodig heeft. Ten slotte wil de bond dat er een einde komt aan de wildgroei van bureaus, die personeel ter beschikking mogen stellen in de transportsector.

‘Profiteren van schijnconstructies’

Egon Groen, eerste cao-onderhandelaar namens FNV Transport en Logistiek: ‘Opdrachtgevers zijn op dit moment de enigen die profiteren van de oneerlijke concurrentie door schijnconstructies. Die concurrentie gaat over de rug van Nederlandse én buitenlandse werknemers en ik vermoed dat de besparing voor het grootste deel verdwijnt in de zakken van de opdrachtgevers.’

IKEA

Onlangs nog legde FNV Transport en Logistiek bloot dat een multinational als IKEA het transport van zijn spullen in Nederland en België laat uitvoeren door Oost-Europese chauffeurs die wekenlang langs de weg moeten ‘bivakkeren’. (Bron: FNV Bondgenoten)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief