FNV voert actie bij Oenema

507

Chauffeurs en kaderleden van FNV Bondgenoten hebben vrijdag 22 augustus transportbedrijf Oenema uit Heerenveen verrast met een symbolische keten van aansprakelijkheid.

Een fotocollage aan een ketting beeldde uit hoe Oenema transportopdrachten uitbesteedt aan uiteindelijk Bulgaarse chauffeurs. Aan de transporteur de uitdaging met een grote schaar de keten van uitbesteding door te knippen en te verlossen van praktijken als concurrentievervalsing en arbeidsverdringing.

FNV voert actie bij OenemaBuitenlandse constructie

Oenema is een van de Nederlandse transportbedrijven dat zich volgens de vakbond bedienen van een buitenlandse constructie. ‘De constructie wordt gebruikt om Bulgaarse chauffeurs voor een Bulgaars loon in Nederland te laten werken. De bij de actie aanwezige vrachtwagenchauffeurs zien de werkwijze van de transporteur als een directe bedreiging van hun eigen werkplek en van het bestaansrecht van hun eigen werkgevers die de regels wél naleven.’

Maanden in vrachtwagen

De laatste tijd kreeg FNV Bondgenoten van chauffeurs en bonafide transporteurs meldingen over de praktijken bij Oenema. ‘Als vakbond hebben we de zaak onderzocht’, meldt Edwin Atema van FNV Bondgenoten. ‘We spraken met chauffeurs en bezochten de Bulgaarse vestiging. De Bulgaarse chauffeurs werken, koken en leven – in strijd met de rij- en rusttijdenregels – maanden achtereen in hun vrachtwagens. In de buitenwijk van Sofia, waar het bedrijf zogenaamd gevestigd was, had men nog nooit een vrachtwagen gezien. Het flatgebouw bestond enkel uit woonhuizen. Op deze manier ontwijken werkgevers de beschermende wet- en regelgeving voor werknemers.’

‘Niet uit Bulgarije’

Voormalig Oenema-chauffeur Germ de Jong uit Friesland: ‘De vrachtwagens met Bulgaars kenteken worden gewoon hier in Heerenveen gekocht. Die wagens komen echt niet uit Bulgarije. De Bulgaarse kentekenplaten worden in Nederland op de vrachtwagens geschroefd. Veel van mijn oud-collega’s durven hierover niet eens met elkaar te spreken. Iedereen weet dat het fout is, maar ze zijn bang om hun baan te verliezen.’

Ketenaansprakelijkheid

FNV Bondgenoten pleit voor een wettelijke ketenaansprakelijkheid, waarbij opdrachtgevers aansprakelijk kunnen worden gesteld voor misstanden die bij het uitbesteden van hun werkzaamheden plaatsvinden. Indien Oenema de keten van malafide praktijken niet doorknipt en daarmee afscheid neemt van misstanden, dan gaat de vakbond de opdrachtgevers aanspreken op hún verantwoordelijkheid en ze verzoeken de transportopdrachten uit te besteden aan transporteurs die wél volgens de regels werken. (Bron: FNV Bondgenoten)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief