FNV vindt Lange Termijn Spooragenda een gemiste kans

377

Uit de Lange Termijn Spooragenda, vrijdag door het kabinet gepresenteerd, blijkt dat de NS en ProRail twee aparte bedrijven blijven. FNV Spoor vindt het een gemiste kans dat het kabinet niet kiest voor samenvoeging van de spoorbedrijven, terwijl een fusie eerder in de Tweede Kamer wel is geopperd.

Mansveld onderzoekt mogelijkheden CalandbrugHuub van den Dungen, vakbondsbestuurder FNV Spoor, behartigt de belangen van de NS-medewerkers. ‘Het is een historische blunder geweest om ProRail en NS zo rigoureus van elkaar te scheiden. Heel Nederland kan zien dat er fouten worden gemaakt, omdat de spoorbedrijven langs elkaar heen werken. Die fout had men nu kunnen herstellen met deze Lange Termijn Spooragenda, door te kiezen voor eén holdingstructuur.’

Verbazing
Het kabinet erkent in het rapport dat ‘de NS en ProRail veel beter moeten gaan samenwerken, ook op het gebied van investeringen’. Toch kiest ze niet voor samenvoeging. ‘Dit verbaast mij, want alle politieke partijen hebben in hun verkiezingsprogramma’s op één of andere manier ervoor gepleit om de scheiding op te heffen. Logisch ook, want NS en ProRail hebben 7000 km spoorrails aan raakvlak’, zegt Jacqueline Lohle van FNV Spoor, die de belangen behartigt van ProRail medewerkers.

FNV Spoor pleit voor één baas op het spoor met een holdingstructuur die ook toegepast wordt in Duitsland en Frankrijk. (Bron: FNV)

Volg TotaalTrans op Twitter