FNV: ‘Vak chauffeur wordt pulpbaan voor Oost Europees uurloon’

263

‘Het vak van chauffeur wordt een pulpbaan waarbij je genoegen moet nemen met een Oost Europees uurloon. Een fatsoenlijke loonsverhoging zit er niet in, want voor iedere werknemer is er wel een goedkopere werknemer te vinden.’ FNV bestuurder Egon Groen roept werknemers van transportbedrijven dan ook op om 30 november naar de manifestatie in de jaarbeurs in Utrecht te komen..

Zaterdag 30 november is de aftrap van de FNV brede campagne ‘Koopkracht en Echte Banen’. Tijdens deze manifestatie wordt een balans opgemaakt van de beloften van Minister Asscher en de afspraken in het sociaal akkoord.

Goedkoper
Volgens de vakbond is de oplossing wel de effectieve handhaving van de bestaande regels en waar nodig aanscherpen van de regels. ‘Wij willen dat opdrachtgevers aansprakelijk fnvgesteld worden voor de manier waarop ze transportopdrachten uitbesteden’, zegt Groen. ‘Opdrachtgevers moeten zich realiseren dat ze niet voor een dubbeltje op de eerst rang kunnen zitten. Zolang de concurrentie ten koste van werknemers doorgaat, wordt het vak van chauffeur een pulpbaan waarbij je genoegen moet nemen met een Oost Europees uurloon. Een fatsoenlijke loonsverhoging zit er niet in, want voor iedere werknemer is er wel een goedkopere werknemer te vinden.’

Balans opmaken
Inmiddels is er politieke aandacht voor de problemen rondom schijnconstructies in de transportsector. In het sociaal akkoord is een transportparagraaf opgenomen. Daarnaast sprak Minister Asscher onder meer met chauffeurs van Albert Keizer Transport uit Zaandam. Dit bedrijf werkt uitsluitend met chauffeurs in Nederlandse loondienst. De chauffeurs zien dagelijks dat concurrerende bedrijven de regels ongestraft aan de laars lappen. Naar aanleiding van dit gesprek heeft Minister Asscher beloofd wet- en regelgeving aan te passen en de bedrijven aan te pakken. Op zaterdag 30 november maken vakbondsleden de balans op van die beloften.

Gelijk werk, Gelijk loon  
FNV Bondgenoten heeft al gezorgd dat de verdere vrijgave van de cabotageregels is gestopt. Het overtreden van de cabotageregels is een economisch delict waarop de Inspectie Leefomgeving en Transport handhaaft. Daarnaast zijn cao-afspraken ‘Gelijk Werk, Gelijk Loon’ gemaakt, om de arbeidsverdringing tegen te gaan. Edwin Atema van Stichting VNB/FNV Bondgenoten: ‘Maar dit is niet genoeg. Wij willen ‘Koopkracht en Echte Banen’ in Transport en Logistiek. Concurreren over de rug van werknemers moet uitgebannen worden. De oplossing voor de transportsector is niet het bedenken van malafide constructies om de loonkosten te verlagen.’

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

twitter