FNV Spoor: ‘Maak splitsing NS en ProRail nu ongedaan’

413

FNV Spoor wil dat de splitsing van de Nederlandse Spoorwegen (NS) en ProRail ongedaan wordt gemaakt. Vandaag meldde de Volkskrant dat de onafhankelijke topadviseur en VVD’er Jaap Bierman een einde wenst aan de strikte scheiding tussen de NS en ProRail om de aanhoudende problemen met het treinverkeer structureel op te lossen. De vakbond vindt de tijd nu meer dan rijp voor daadkrachtige politieke besluitvorming.

FNV Spoor ziet in de bevindingen van Jaap Bierman een nieuwe bevestiging dat de splitsing tussen NS en ProRail meer negatieve dan positieve effecten oplevert. De vakbond vindt de tijd nu meer dan rijp voor daadkrachtige politieke besluitvorming.

FNV Spoor: ‘Maak splitsing NS en ProRail nu ongedaan'Tijd rijp
FNV Spoor hamert al jaren op een terugkeer naar de situatie van voor de splitsing. Volgens FNV-bestuurder Roel Berghuis hebben zeer prominente Nederlanders en Tweede Kamerleden met goede argumenten aangetoond dat het een slecht idee was om NS en ProRail te splitsen. ‘Nu is de tijd dus rijp om deze woorden eindelijk om te zetten in daden. Bovendien hebben alle politieke partijen destijds in hun partijprogramma’s voor de Tweede Kamer verkiezingen al beloofd wat aan de spoorordening te doen. Het stelligst was het CDA, dat de splitsing van de spoorbedrijven wilde opheffen.’

Gebrekkige aansturing  
De huidige problemen op het Nederlandse spoornetwerk worden volgens velen veroorzaakt door een gebrek aan integrale aansturing. ‘NS en ProRail delen 7.000 kilometer gezamenlijk spoor, waar ze beide verantwoordelijk voor en afhankelijk van zijn. Alleen al dit gegeven lijkt me dat deze partijen eerder moeten worden verbonden dan worden gescheiden.’

Punctueler
Jacqueline Lohle, bestuurder FNV Spoor (ProRail) verwijst naar de conclusie van Bierman dat de landen mét een integrale spooraansturing, zoals Japan en Zwitserland, nog altijd de hoogte punctualiteit ter wereld hebben. ‘Dat zijn landen met, net als Nederland, een hoge verkeersintensiteit. Die leveren dus een topprestatie. Gelukkig bevindt Nederland zich nog steeds in deze kopgroep – als nummer drie op de lijst – maar hoe lang duurt dit nog? Als we kijken naar alle problemen die Bierman opsomt, kan het niet anders dan dat we langzaam maar zeker naar beneden gaan afzakken.’

Verantwoordelijkheid
Voor de beide FNV Spoor-bestuurders is de tijd van vriendelijk verzoeken voorbij. Lohle: ‘Het wordt tijd dat de politiek zijn verantwoordelijkheid neemt en de fouten uit het verleden terugdraait. De boodschap is nu keer op keer door niet de minste mensen duidelijk verteld en kan daarom probleemloos worden opgepakt: marktwerking op het Nederlandse spoor is een illusie, zeker met de halfslachtige keuzes die tot nu toe zijn gemaakt. Daarom is het beter ten hele gekeerd dan ten halve gedwaald.’ (Bron: FNV/Foto: Jos van Zetten)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief van TotaalTrans

Volg TotaalTrans op Twitter