FNV: ‘Havenmeester Rotterdam legt bom onder de sjormarkt’

601

De Rotterdamse Havenmeester legt volgens FNV Havens met het besluit om een sjorvergunning af te geven aan Unilash als Dutch Dockers een bom onder de sjormarkt. Maandag kregen deze twee een sjorvergunning voor vijf jaar. Ze moeten binnen zes maanden operationeel zijn anders wordt hun vergunning weer ingetrokken.

FNV Havens sprak donderdag 28 november met de Havenmeester en het Havenbedrijf Rotterdam. Doelstelling van het gesprek was dat wij van mening zijn dat bij een gelijkblijvende sjormarkt het onverstandig is om meerdere partijen een sjorvergunning te verlenen’, schrijft FNV-bestuurder Niek Stam.

Ouderenbeleid
Volgens Stam komt de eerste groep sjorders komen nu in een leeftijdsfase dat ze gediend zijn met goed flankerend ouderenbeleid. ‘Dat kost geld. Geld moet verdiend FNV: ‘Havenmeester Rotterdam legt bom onder de sjormarkt’worden door het sjorwerk. Als het sjorwerk verdeeld gaat worden tussen bestaande en nieuwe bedrijven dan bestaat de gerede kans dat de nieuwe bedrijven met jonge sjorders gaan werken. Dit betekent dus gewoonweg lagere loonkosten en veel lagere pensioenlasten. En dus mindere arbeidsvoorwaarden voor nu en in de toekomst. Want het gaat nog heel lang duren voordat de groei in de containermarkt voldoende is om alle sjorbedrijven goede omzetten te laten maken.’

‘Tel daar nog bij op dat het volume van containers op dit moment niet voldoende groeit (minder dan 0.5%), dan betekent dit dat bestaande sjorbedrijven hun werk kunnen kwijtraken of voor een lager tarief moeten verrichten. En dit, terwijl de pensioenlasten toenemen vanwege het ouder wordende personeelsbestand.’

Uitbreiden
De FNV maakte de Havenmeester ook duidelijk de sjorverordening uit te breiden zodat ook containerschepen korter dan 170 meter onder de verordening gaat vallen. ‘Dit werk is in de nabije toekomst nodig om de pieken en dalen op te vangen omdat schepen steeds groter worden en minder vaak in de haven zullen liggen. Bij het uitfeederen is het sjorwerk nodig om in de bestaande roostervarianten te kunnen blijven werken.’

Cao-trajecten
De FNV denkt dat de nieuwe vergunningen de onderhandelingen over een cao bij bestaande sjorbedrijven er niet gemakkelijker op maakt. ‘De cao-onderhandelingen bij Matrans zijn in volle gang. Maar het loopt nog niet echt lekker. Nu krijgt de werkgever een argument erbij om zuinig aan te gaan doen. Want anders wordt Matrans te duur. ILS zal dit gedrag gaan kopiëren. Maar er bestaat toch collegiale inhuur in de sector tussen ILS, Unilash, Transcore, RPS en Matrans? Maar dat betekent helemaal niets als straks een ander bedrijf het sjorwerk gaat verrichten.’ (Bron: FNV Havens)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

Volg TotaalTrans op Twitter