FNV: ‘Een beetje bloot kan best op de boot’

683

Havenbedrijf DFDS besloot dat het personeel in de zomer alleen T-shirts met lange mouw mogen dragen. Ongeacht de temperatuur. Onder het motto ‘een beetje bloot kan best op de boot’ voert FNV Havens 19 juni op ludieke wijze actie.

Het management van DFDS wil dat het personeel alleen de door het bedrijf geleverde T-shirts met lange mouwen draagt, ‘om het geheel een professionele uitstraling te geven’.
Nadat ook de Ondernemingsraad (OR) pleitte voor zomer T-shirts, bracht het management een nieuw argument in: veiligheid. Doordat de mensen op een bloedhete terminal in de brandende zon werken, kunnen ze als gevolg van te veel zonnestraling huidkanker oplopen.

Machtsspel
De werknemers zijn van mening dat het een machtspelletje is van de directeur en het management en zien het als pesterij. ‘Begrijpelijk’, zegt vakbondsbestuurder Cees Bos. ‘Waar andere havenbedrijven FNV: ‘Een beetje bloot kan best op de boot’ de mensen voor de zomer luchtige kleding geven, airco’s in de terminalvoertuigen plaatsen en zonwerende folie aanbrengen, gaat DFDS op deze toer. Op de suggestie om een zonnebrandcrème met hoge beschermingsfactor ter beschikking te stellen, werd helemaal niet in gegaan.’

DFDS houdt vast aan de eisen en heeft sancties ingesteld bij het niet dragen van lange mouwen. Bos: ‘Het management heeft eerder bij diverse gelegenheden aan het kortste eind getrokken en wil de knoet er weer eens over leggen om te laten zien wie de baas is.’

De actie
Onder het motto ‘een beetje bloot kan best op de boot’ voert FNV Havens woensdag actie. Tijdens de schaft van de ochtendploeg verschijnen om 11.00 uur vier zomers geklede dames om de mannen buiten de poort in te smeren met een dikke laag zonnebrandcrème op de armen, het gezicht, de hals en nek. Bos: ‘Het spreekt voor zich dat de mannen, eenmaal goed beschermd tegen de zon, van ons een T-shirt met korte mouwen krijgen om aan te doen.’  Rond 14.30 komt de avondploeg, die ook voor aanvang van de dienst ingesmeerd wordt.

DFDS
Bij DFDS (RoRo bedrijf) werken in totaal ongeveer 120 mensen. Een ploeg bestaat uit zo’n 30 werknemers. Zij laden en lossen opleggers die uit binnen en buitenland worden aangevoerd op vrachtboten (ferry’s) met als bestemming Engeland.

Meer nieuws over de vakbeweging:
FNV bezoekt logistieke bedrijven waar de bond niet welkom is
Cao onderhandelingen CEVA Logistics lopen vast
- ‘DSV gaat helemaal niet voor behoud van werkgelegenheid’
Werknemers ECT akkoord met 5-jarige cao
‘Cao-aanbod DSV sigaar uit eigen doos’