FNV daagt PostNL voor rechter

589

AMSTERDAM – FNV Transport en Logistiek heeft PostNL gedagvaard inzake de schijnzelfstandigheid van een pakketbezorger. Volgens de bond was er wel degelijk sprake van een arbeidsovereenkomst en had PostNL bij het UWV een ontslagaanvraag moeten indienen.
 
PostNL bezorgt 1 miljoen pakkettenReinier Stroo, bestuurder FNV Transport en Logistiek: ‘De voorwaarden en eisen die PostNL de zelfstandige pakketbezorger stelt, zorgen ervoor dat hij in de praktijk alleen voor PostNL kan werken. De Overeenkomst van Opdracht (OvO) is eerder een wurgcontract, waarin de pakketbezorger totaal afhankelijk wordt gemaakt van één opdrachtgever, PostNL. Er is absoluut geen sprake van zelfstandig ondernemerschap. Als de rechter het met ons eens is, dan is de bezorger dus nog steeds in dienst van Post NL.’

‘Arbeidsovereenkomst’

Jola Boot, advocaat van Advocatenkantoor Varrolaan: ‘PostNL heeft in het contract met mijn cliënt het bestaan van een arbeidsovereenkomst uitgesloten, maar in de rechtspraak wordt grote waarde gehecht aan de manier waarop partijen de overeenkomst uitvoeren. In de praktijk bepaalde PostNL wat mijn cliënt verdiende en moest hij zich aan zoveel aanwijzingen houden, waarbij vervanging ook nog eens heel moeilijk lag, dat er in feite sprake is van een arbeidsovereenkomst.’

Schijnzelfstandigen

Met de bodemprocedure wil de FNV voor eens en altijd een eind maken aan de schijnzelfstandigheid van pakketbezorgers. Ze zijn niet vrij te onderhandelen over hun tarief. Ook kunnen ze vaak maar voor één pakketbedrijf tegelijk werken en zijn ze gebonden aan allerlei eisen met betrekking tot logo, kleding, bus en moeten ze een vaste route rijden. Ruimte voor eigen acquisitie is er niet. De bond vindt dat de pakketbezorgers óf in loondienst bij pakketbedrijven moeten komen óf daadwerkelijk als ZZP’er moeten kunnen handelen. Dus: voor meerdere opdrachtgevers tegelijk kunnen rijden en kunnen onderhandelen over tarieven.

Gezonde markt?

Pakketbezorging is een groeiende markt want steeds vaker bestellen we pakjes online. Ook zijn er relatief weinig opdrachtgevers in de sector – de grote vier: Bol.com, Coolblue, Zalando en Wehkamp – dus in theorie zou dit volgens FNV Transport en Logistiek een gezonde markt moeten zijn. De pakketbedrijven zoals DPD, PostNL en GLS dicteren echter tarieven, waar de pakketbezorgers amper of niet van kunnen rondkomen.
Stroo: ‘Na aftrek van alle kosten houdt de zelfstandige pakketbezorger netto soms nog minder dan het minimumloon over. En dat is eigenlijk heel raar. Door de zelfstandigenaftrek betalen de bezorgers immers bijna geen belasting. Je zou dus juist verwachten dat dit zou leiden tot een hoger netto-inkomen. In dit bedrijfsmodel met ‘zelfstandigen’ aan de onderkant van de arbeidsmarkt betalen de bezorgers én de belastingdienst het gelag. De pakketbedrijven en de opdrachtgevers zijn de lachende derden.’

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief