Flinke bezuinigingen op infrastructuur op komst

618

Het kabinet gaat in de volgende bezuinigingsronde flink besparen op de uitgaven aan infrastructuur. Tot en met 2028 bedragen de bezuinigingen 26 miljard euro. ‘Onverantwoord’, vindt voorzitter Maxime Verhagen van Bouwend Nederland. ‘We bezuinigen ons van A naar Beroerd.’

Flinke bezuinigingen op infrastructuur op komstVolgens Verhagen is het juist de infrastructuur die de economie kan laten groeien. ‘Nu lijkt het kabinet nog harder op de rem te trappen voor economisch herstel. Bij extra bezuinigingen worden nog meer wegen- en spoorbouwers naar huis gestuurd en honderden onnodige faillissementen dreigen. Ondertussen zullen de vertragingen toenemen, op de weg en op het spoor.’

Geen prijscompensatie
Naar alle waarschijnlijkheid gaat het om rake klappen. De prijscompensatie op het infrastructuurfonds zou niet uitgekeerd worden. Daarmee kan de minister jaarlijks 100 miljoen euro extra bezuinigen op investeringen in wegen, spoor, vaarwegen en bescherming tegen water. ‘Dat lijkt misschien niet veel, maar het telt jaarlijks door tot en met 2028. Daardoor is het een extra bezuiniging van 1,6 miljard euro. Dat gaat ten koste van werkgelegenheid, dat gaat ten koste van de noodzakelijke aanleg en onderhoud van wegen, bruggen, viaducten, railverbindingen en waterwegen.’

Klap twee zou het intrekken zijn van de eenmalige 300 miljoen voor 2014. ‘In maart was die nog toegezegd door het kabinet, de Minister van IenM wees toen al projecten aan waar we volgend jaar meteen aan de slag kunnen. Maar nu moet dezelfde minister misschien wel aankondigen welke projecten zij gaat stopzetten.’

Roofbouw
De nieuwe klappen voor infra komen bovenop de ruim 40 projecten die de minister door het Lenteakkoord en Regeerakkoord al moest schrappen en vertragen. Dit is volgens Verhagen roofbouw op de infrastructuur, en kapitaalvernietiging. ‘De gevolgen laten zich raden: kapotte leidingen, niet Flinke bezuinigingen op infrastructuur op komstfunctionerende wissels en natuurlijk gaten in de weg. Deze dreigende aanslagen op het infrabudget zijn ‘penny wise en pound foolish’. Uitstel van onderhoud nu leidt tot duurdere ingrepen later. Bovendien zijn juist wegen, water en spoor nu essentieel voor economisch herstel van ons land. Je ziet dat de landen die wél investeren in infrastructuur het nu beter doen dan wij. We plegen roofbouw op onze infrastructuur met de stapeling aan bezuinigingen. Daar moeten we niet mee doorgaan, want dan komen reizigers, vervoerders en het MKB in de kou te staan, terwijl we juist zouden moeten investeren. Alleen dan gaan we weer van A naar Beter, en niet zoals het nu lijkt te gaan, van A naar Beroerd.’

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

twitter