‘Financiering Naiades II blijft vaag’

716

Ze zien het goede wel in het actieplan Naiades II van de Europese Commissie ter stimulering van de binnenvaart, maar zijn ook kritisch. Corien Wortmann (CDA) en Peter van Dalen (ChristenUnie) vragen zich beiden af hoe Europa het project denkt te financieren. Want dat blijft vaag.

ChristenUnie: ‘Nieuw EU-onderzoek naar crisis binnenvaart’Volgens Wortmann is het is nog te onduidelijk hoe de Europese Commissie de plannen voor de binnenvaart wil financieren. Van Dalen vindt het voorstel van de Commissie eveneens te vaag wat betreft de financiering. ‘Het lijkt er vooralsnog op dat de Commissie geen extra geld wil investeren in de promotie van de binnenvaart. Dat kan natuurlijk niet. Als je een ambitie uitspreekt in een actieprogramma moeten er ook middelen zijn om die ambities te verwezenlijken.’

Oud-voor-Nieuw-regeling
Van Dalen wil verder bekijken of de Oud-voor-Nieuw-regeling in de binnenvaart nieuw leven in kan worden geblazen. ‘Verschillende binnenvaartsectoren hebben te maken met overcapaciteit. De Oud-voor-Nieuw-regeling remt de toename van de capaciteit af: dat is hard nodig.’
Wortmann mist plannen om het goed werkende River Information Services uit te breiden.

wortmannPositief
Wel te spreken is Wortmann over het voorstel van de Europese Commissie om de regels voor LNG al volgend jaar aan te passen. ‘Het moet zo voor de binnenvaart gemakkelijker worden om LNG als brandstof te gebruiken.’
Van Dalen is te spreken over het voorstel van de Commissie om de internationale wetgevers in de binnenvaart beter te laten samenwerken. ‘Het is belangrijk dat de regels in binnenvaartland beter op elkaar worden afgestemd. Een nauwere samenwerking tussen de Europese Commissie, de Centrale Commissie voor de Rijnvaart, de VN Economische Commissie voor Europa en de Donaucommissie is een logische stap. Deze organisaties moeten samenwerken om de binnenvaart in Europa verder te laten groeien en ontwikkelen.’

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

twitter