Files rond Antwerpen kosten bedrijven fortuin aan overuren

548

De files rond Antwerpen zorgen niet alleen voor veel overlast, maar kosten de ondernemers ook veel geld. Onlangs kondigde het Nederlandse transportbedrijf Wim Bosman Belgium om zijn distributiecentrum weg te halen uit Wommelgem.

Volgens Christian Van Strydonck, ceo van Zeelandia – een producent van bakkerijgrondstoffen – is de situatie ook voor andere bedrijven uit de regio onhoudbaar aan het worden. ‘Het is als een olievlek die zich uitbreidt. Vroeger nam het verkeer vanuit Ranst de oprit Massenhoven, maar omdat alles daar al is dichtgeslibd, wijken Files rond Antwerpen kosten bedrijven fortuin aan overurendie nu steeds meer uit naar Wommelgem. Hierdoor raken we op sommige dagen nog amper van en naar ons industrieterrein. Ook mijn vrachtwagens staan dagelijks gemiddeld anderhalf uur of meer in de file. Dat kost mij een fortuin aan overuren. Samen met andere ondernemers uit Ranst en Wommelgem hebben we nu een mobiliteitscel opgericht. Maar veel kunnen we niet doen. Dit is een probleem dat op Vlaams niveau moet worden opgelost.’

Breekpunt
Voor Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland is het vertrek van Wim Bosman het bewijs dat het getreuzel in het Oosterweeldossier stilaan een breekpunt heeft bereikt. ‘Als er voor de verkiezingen van 2014 geen beslissing valt over het te volgen tracé, staan er ons nog grotere drama’s te wachten. Het mag nu voor iedereen duidelijk zijn dat Antwerpen zijn logistieke toekomst aan het vergooien is’, zegt gedelegeerd bestuurder Luc Luwel.

Oplossing bestaat
‘Uit een tussentijds rapport dat het Vlaams Verkeerscentrum voor de zomer bekendmaakte, bleek dat het Oosterweeltracé de doorstroming in en om Antwerpen met 20 tot 30 procent kan verbeteren’, zegt Luc Luwel. ‘De oplossing bestaat dus! Vandaar onze dringende eis aan de Vlaamse regering om ervoor te zorgen dat dat MER-rapport eindelijk landt, zodat ze voor de verkiezingen van 2014 een beslissing kan nemen over het tracé. Daarna moeten er maatregelen komen om de uitvoering van de werken te versnellen. Lukt dat niet, dan zie ik het heel somber in. De voltooiing van de derde scheldeoeververbinding in 2022 is sowieso te laat, dan hebben de meeste logistieke bedrijven al hun biezen gepakt.’

‘Spijtig’
De beslissing van Wim Bosman Belgium om zijn activiteiten over te hevelen naar Genk en Oostende is niet van de ene dag op de andere genomen, zegt commercieel directeur Mario Schoofs. ‘Ooit werkten er 15 mensen op onze site in Wommelgem, nu nog een zestal. Wegens de aanhoudende files hebben we de voorbije twee jaar systematisch activiteiten geherlokaliseerd. We bleven hopen op beterschap maar de verkeersproblemen zijn alleen maar erger geworden. Spijtig, maar we hadden geen andere keuze dan weg te gaan.’ (Bron: Voka)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

twitter