Feiten en cijfers over de Mærsk Mc-Kinney Møller

1410
Maersk, MSC en CMA CGM samen in P3 netwerk van 2,6 miljoen teu

Vandaag komt het grootste schip ter wereld, de Mc-Kinney Møller van rederij Maersk, aan in Rotterdam. In het schip kunnen 111 miljoen paar sneakers, er ging 955.250 liter verf op het eerste Tripl-E schip en het schip bunkerde voor haar maidentrip 12.000 ton gasolie.

Eerste Triple-E van Maersk heet Mærsk Mc-Kinney MøllerIn 2011 geeft Maersk de opdracht voor de bouw van de Triple-E schepen. De schepen vervangen de huidige schepen van 13.100 teu. De schepen worden gebouwd op de DSME scheepswerf in het Zuid-Koreaanse Okpo. Ze zijn 400 meter lang, 59 meter breed en 73 meter hoog. De schepen kunnen 18.000 teu vervoeren. Genoeg voor 111 miljoen paar sneakers. De Koreaanse werf moet 955.250 liter verf liter aanrukken om het schip de kleuren van Maersk te geven.

Doop
Midden juni doopt Ane Maersk Mc-Kinney Uggla het eerste Triple-E schip als Mærsk Mc-Kinney Møller, na een van de voormalige eigenaren van het bedrijf. Op het moment van de doop wordt al gewerkt aan het volgende megacontainerschip. Maersk wil er twintig van laten bouwen.

Midden juli bunkert de Mc-Kinney Møller in het Russische Vostochniy zo’n 12.000 kuub gasolie voor haar eerste reis. De eerste haven die het eerste Triple-E schip van Maersk aandoet, is het Koreaanse Busan. Daar komen 15 juli de eerste containers aan boord.

Zorgen
Behalve de indrukwekkende cijfers, zijn er ook zorgen over het megacontainerschip. Zo zegt CEO Soren Skou van Maersk in het bedrijfsblad Maersk Post dat de nieuwe schepen voor overcapaciteit zorgen als de vraag naar vervoer van containers over zee niet gaat toenemen. Dertig procent van de omzet van Maersk komt uit het vervoer tussen Azië en Europa.

Ook in Nederland is het ondanks het spektakel in de Rotterdamse haven dat de Mc-Kinney Møller veroorzaakt, niet alleen maar rozegeur en manenschijn. Zo maakt verladersorganisatie EVO zich zorgen over de komst van megacontainerschepen als de Maersk Mc-Kinney Møller. De verladers zijn bang voor een instabiele markt en verschraling van de dienstverlening.

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

twitter