Exportcontainers Remia via binnenvaart

342

Remia laat sinds kort het vervoer van exportcontainers naar de havens in Rotterdam en Antwerpen via de binnenvaart plaatsvinden in plaats van over de weg. Deze nieuwe vervoerswijze levert de firma in frituurvetten, margarines, dressings en sauzen uit Den Dolder niet alleen een flinke kostenbesparing op, maar ook een CO2-reductie van ruim 30%. Het transport over water wordt georganiseerd door logistiek dienstverlener Van Uden.

Exportcontainers Remia via binnenvaartLogistiek Manager Cees van Driel, die samen met Manager Customer Services Henry Pot verantwoordelijk is voor de veranderde vervoerswijze bij Remia, legt uit hoe dit in zijn werk gaat: ‘Per jaar vervoeren we ca. 1300 containers over de hele wereld, voornamelijk naar West-Afrika en het Midden Oosten. Voorheen werden die containers vanaf het Van Uden distributiecentrum in Soesterberg op vrachtwagens naar Rotterdam en Antwerpen gereden, maar sinds 1 juli zijn we overgestapt op een duurzamere werkwijze. Nu worden de containers naar Container Terminal Utrecht gebracht, waar ze worden overgeladen op binnenvaartschepen, die ze naar de zeehavens vervoeren. Een binnenvaartschip kan in één keer veel meer containers transporteren dan een truck. Zo vinden er aanzienlijk minder vervoersbewegingen over de weg plaats, wat een flinke milieu- en kostenbesparing oplevert.’

Lege containers
Het duurzaam rendement wordt nog groter als de containers die nu vol vanuit Utrecht naar de zeehavens gaan, niet leeg Exportcontainers Remia via binnenvaart maar gevuld met importgoederen in Utrecht terugkeren. Samen met de rederijen die het transport over zee verzorgen, wil de directie van Van Uden daarom importbedrijven uit Utrecht en omgeving warm maken voor dit milieuvriendelijk transport over water.

Van Uden-directeur Roderick de la Houssaye: ‘Wij exploiteren zelf ook een containerterminal: Alpherium in Alphen aan den Rijn. Hiervandaan onderhouden wij ook een vervoersdienst naar de zeehavens. Het lijkt voor de hand te liggen Alpherium als overslaglocatie te gebruiken, maar we hebben gekozen voor samenwerking met Container Terminal Utrecht, omdat die dichter bij het distributiecentrum en de productielocatie van Remia ligt. Bij het zoeken naar vervoersoplossingen proberen we altijd de meest efficiënte en duurzame optie voor onze klanten te vinden.’

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

twitter