Export groeit flink

646

DEN HAAG – Het volume van de export van goederen was in oktober 5,3 procent groter dan in oktober 2013. Een maand eerder groeide de export met 6,2 procent. De groei van de export is toe te schrijven aan zowel de uitvoer van Nederlandse product als de wederuitvoer.

Export groeit flinkNederlandse bedrijven exporteerden vooral meer transportmiddelen, machines en apparaten dan een jaar eerder. Dit meldt CBS vandaag. Het volume van de import was in oktober 4,5 procent groter dan een jaar eerder. In september groeide de import van goederen met 4,4 procent.

 Transportmiddelen, machines en apparaten

Zowel de uitvoer van Nederlands product als de wederuitvoer, de uitvoer van eerder ingevoerde producten, groeide in oktober. Nederlandse bedrijven hebben vooral meer transportmiddelen (zoals auto’s, pleziervaartuigen en schepen), machines en apparaten uitgevoerd dan een jaar eerder. Afgelopen woensdag publiceerde CBS dat de transportmiddelenindustrie binnen de industrie de grootste productiestijging had in oktober. Van de meeste productgroepen werd meer uitgevoerd. Alleen de export van aardolieproducten was lager dan een jaar eerder.

Omstandigheden gelijk

De omstandigheden voor de export in december zijn volgens de Exportradar van het CBS per saldo hetzelfde als in november. De laatste productiecijfers van de Duitse industrie waren beter dan de voorgaande. Ook het producentenvertrouwen in Duitsland en de eurozone was iets minder negatief. Daarentegen was de jaar-op-jaarontwikkeling van de wisselkoersen een stuk ongunstiger. De Exportradar laat aan de hand van zes indicatoren zien of de omstandigheden voor de Nederlandse uitvoer gunstiger of minder gunstig zijn geworden.

Groot concern

Bedrijven die deel uitmaken van een groot concern in binnen- of buitenland zijn goed voor driekwart van de exportwaarde van goederen door het Nederlands bedrijfsleven. Dit blijkt uit onderzoek van het CBS. ‘Toch gaat het hier over 99 procent van alle bedrijven in Nederland. Verreweg de meeste van deze bedrijven zijn namelijk niet gericht op export zoals de bakker, de groenteboer en de aannemer. De kleinere bedrijven beschikken doorgaans ook niet over een netwerk van een groot moederconcern met extra toegang tot kennis, contacten en financiering.’ (Bron: CBS)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief