EVO pleit voor minder lasten en efficiënte controles vervoer

332

Verladersorganisatie EVO wil dat het kabinet de aanwas van administratieve lasten voor het bedrijfsleven stopt, investeert in infrastructuur en de controles op het goederenvervoer efficiënter maakt.

Dit stelt EVO voorafgaand aan de begrotingsonderhandelingen die vandaag beginnen. Volgens de verladersorganisatie kan het kabinet zo het pril herstel van de Nederlandse economie versnellen en kunnen relatief kleine investeringen al tot meer economische groei leiden. ‘Herstel van de economie betekent dat bedrijven de komende jaren meer goederen maken en EVO pleit voor minder lasten en efficiënte controles vervoerverhandelen. Wij vragen het kabinet om deze toenemende goederenstroom de ruimte te geven.’

Administratieve lasten
Veiligheids-, hygiëne-  en milieuvoorschriften zijn slechts een kleine greep uit de honderden regels waar bedrijven rekening mee moeten houden. Het kabinet wil de regeldruk verminderen, maar volgens EVO moeten nieuwe regels tegelijkertijd kritisch worden beoordeeld. ‘Zo dreigen bedrijven die hun goederen per zeecontainer op een schip laten vervoeren, deze goederen voortaan eerst gecertificeerd te moeten wegen. Hierdoor krijgen de bedrijven te maken krijgen met een lastenverhoging oplopend tot honderd miljoen euro, terwijl de veiligheid op schepen niet toeneemt.’

Infrastructuur
De komende jaren worden er duizenden kilo’s grondstoffen en honderdduizenden producten meer over de Nederlandse snel-, vaar- en spoorwegen vervoerd. Gerichte investeringen in infrastructurele knelpunten zijn volgens EVO daarom essentieel. De verladersorganisatie vroeg het kabinet daarom eerder om de bezuinigingen op sluisbedieningstijden volledig terug te draaien. ‘Tegelijkertijd vragen de werkzaamheden aan de Betuweroute om meer ruimte voor alternatieve routes voor het spoorgoederenvervoer. Tot slot pleiten we tegen de invoering van tol op het wegennet –het is onwenselijk om infrastructuur met tolheffing te financieren, zeker als de overheid de mogelijkheid heeft om zelf gericht te investeren.’

Controles
Hoewel veiligheids- en milieucontroles noodzakelijk zijn, werken veel inspectiediensten volgens de EVO nog onvoldoende samen. ‘Hierdoor moeten bedrijven dezelfde informatie steeds opnieuw met inspectiediensten delen. Als een bedrijf bijvoorbeeld goederen naar het buitenland exporteert, moeten zowel de douane als de Kamer van Koophandel (KvK) exportdocumenten valideren. Wij willen daarom dat de overheid inspectiediensten informatie met elkaar laat delen – dit scheelt bedrijven miljoenen euro’s aan administratieve lasten. Ook moet het kabinet voorkomen dat bezuinigingen op de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) er voor zorgen dat bedrijven voor extra inspectiekosten opdraaien.’ (Bron: EVO)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief