EVO: ‘Ongevallen zijn niet volledig uit te sluiten’

586

‘Elk ongeval bij het vervoer van gevaarlijke stoffen valt te betreuren, maar ongevallen zijn niet volledig uit te sluiten, zoals dat ook niet kan voor het wegverkeer.’ Dit zegt EVO-beleidsmedewerker Laurie d’Hont in een reactie op het ongeval dat in de nacht van zaterdag op zondag plaatsvond bij het Belgische Wetteren.

EVO: 'Ongevallen zijn niet volledig uit te sluiten'Een trein waarin zich gevaarlijke stoffen bevonden, ontspoorde. Bij het ongeluk viel een dode en raakten zeker 49 mensen gewond. Er brak brand uit en via het bluswater kwamen chemische stoffen in het riool terecht. Via het riool kwamen giftige dampen ook in de huizen van omwonenden terecht. Naar aanleiding van dit ongeval pleiten de gemeenten Dordrecht en Zwijndrecht maandag in het AD voor een apart spoor voor treinen die chemische stoffen vervoeren.

Voldoende regels
‘Het RID (regelgeving vervoer gevaarlijke stoffen per spoor) bevat voldoende regels voor het veilig vervoer. Het personeel, waaronder de machinist, moet erkende opleidingen hebben gevolgd. Wagons moeten regelmatig worden geïnspecteerd, zodat daarmee minimale risico’s worden gelopen’, aldus d’Hont.

Economisch onhaalbaar
Het is niet duidelijk waar het ongeval heeft plaatsgevonden: op een recht stuk of op een gedeelte met wissels, waar met aangepaste snelheid moet worden gereden. D’Hont: ‘De oorzaak moet eerst worden onderzocht voordat conclusies kunnen worden getrokken en aanbevelingen kunnen worden gedaan. Adequate bestrijding is noodzakelijk om de gevolgen niet ernstiger te maken dan ze al zijn. De brandweer zal daarvoor ook de nodige opleidingen moeten hebben gevolgd. Aparte spoortrajecten zijn economisch onhaalbaar, gezien het geringe aandeel van het vervoer van gevaarlijke stoffen met de trein.’