Europese vakbonden: ‘Stop slavernij in wegtransport’

334

De Europese vakbonden in de Transport willen dat de ‘moderne slavernij in het Europese wegtransport te stoppen’. In een open brief, gericht aan de Europese Commissie, het Europese parlement en de nationale overheden van de lidstaten, roepen zij op sociale dumping in de sector aan te pakken.

Ook FNV Bondgenoten stuurde een brief aan minister Asscher en minister Schultz van Haegen. De brief pleit voor betere handhaving van de regels en meer Europese samenwerking om misstanden als schijnconstructies aan te pakken.

Schijnconstructies
Volgens Edwin Atema van FNV Bondgenoten is in veel gevallen het beboeten van schijnconstructies niet eenvoudig. ‘De Nederlandse inspectiediensten zijn sterk afhankelijk van informatie uit het buitenland. Werkgevers weten inmiddels precies in welke lidstaten ze terecht kunnen om hun schijnconstructies veilig Europese vakbonden: ‘Stop slavernij in wegtransport’onder te brengen. Zo wordt er in een heel aantal lidstaten niet gecontroleerd of transportbedrijven wel aan de Europese regels voldoen. Het lukt de Europese vakbonden wel om aan te tonen dat transportbedrijven feitelijk illegale postbusondernemingen zijn, waarmee de sociale dumping en concurrentievervalsing georganiseerd wordt. Maar de nationale inspectiediensten zijn hiervoor afhankelijk van de formele Europese kanalen.’

Illegale postbusbedrijven
De European Transportworkers Federation meldt dat de laatste jaren nemen steeds meer bedrijven goedkope buitenlandse vrachtwagenchauffeurs in dienst nemen via schijnconstructies, waaronder postbusbedrijven. ‘Via deze route worden vrachtwagenchauffeurs, op papier, te werk gesteld in EU-lidstaten met lagere lonen en slechtere arbeids- en sociale voorwaarden en worden daarna uitgezonden naar andere Europese landen, waaronder Nederland. Dit om, op papier, van daaruit te werken onder het loonniveau en voorwaarden van het land van herkomst. Dit is illegaal. Deze praktijken zorgen voor aanzienlijke verstoringen op de Europese- en Nederlandse arbeidsmarkt. De oneerlijke concurrentie in de wegtransport is schrikbarend toegenomen en de veiligheid op Europese wegen in gevaar gebracht.

Desinteresse
Atema vindt het gebrek aan effectieve samenwerking en politieke desinteresse van een aantal lidstaten is een groot probleem. ‘FNV Bondgenoten en de Europese zusterbonden zien in de praktijk hoe dit gaat. Zo viel de Inspectie SZW een jaar geleden met een heel team binnen bij een Brabantse transporteur. Nu een jaar later is er nog altijd geen eindresultaat in dit onderzoek en wordt er nog altijd gewerkt met een schijnconstructie via Bulgarije. Ook een Cypriotisch uitzendbureau, waarvan FNV Bondgenoten een dossier overhandigde aan de inspectie is nog altijd actief. De op papier illegale constructies blijven doorgaan. Niet omdat er in Nederland geen interesse is voor de handhaving maar om het simpele feit dat er vanuit Europa en een heel aantal lidstaten geen interesse is in het handhaven van de bestaande regels.’

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

twitter