Europese expediteurs willen volledig vrije transportmarkt

676

De Europese organisatie van expediteurs CLECAT wil dat de Europese transportmarkt volledig wordt vrijgegeven. De CLECAT reageert hiermee op het voornemen van vice-president Siim Kallas de cabotage-beperking niet op te heffen.

Europese expediteurs willen volledig vrije transportmarktCLECAT ziet al wel dat de politiek nog niet klaar is voor een volledig liberalisatie van de transportmarkt, maar vraagt wel om geleidelijke en flexibele maatregelen om de cabotage-beperking op te heffen. Daarvoor is volgens de expediteurs  wel een verdere harmonisatie van sociale wetgeving nodig. ‘Het feit dat de Europese Commissie meer tijd nodig heeft, betekent niet dat ze de doelen op de middel- en lange termijn loslaat. De huidige cabotage-beperkingen zijn tegen het streven van Europa naar één markt waar iedereen vrij kan reizen, werken en handelen.’

Volledig vrij
Directeur-Generaal Nicolette van der Jagt van CLECAT verwacht niet dat de vraag van de tegenstanders van liberalisatie ooit verdwijnt. ‘Maar we verwachten wel van de Europese Commissie dat ze met voorstellen komt die in lijn zijn met wat de Europese Unie op de lange termijn nodig heeft. Dit met respect voor de economische ontwikkeling en de concurrentieverhoudingen met het oog op de snelle groei van de wereldwijde concurrentie. Maar met de groei van de industrie, is een verbeterde efficiency in de logistieke keten een must. De cabotage-beperkingen zorgen echter voor het niet goed op elkaar aansluiten van vraag en aanbod van transport. Daarom moet de regel, dat er maximaal drie binnenlandse reizen in zeven dagen mogen worden gedaan, verdwijnen. Ook moet de regel verdwijnen dat een lading van een internationaal transport eerst uitgeladen moeten worden voordat aan een binnenlandse reis mag worden begonnen.’

Lees ook:
TLN verheugd over koerswijziging Kallas inzake cabotage
Kallas overstag: ‘Huidige cabotageregels zijn er niet voor niks’
EVO blijft bij volledig vrije vervoersmarkt
‘Hongaarse vrachtwagenchauffeur rijdt voor 1,60 euro per uur’
Actie: vrachtwagens in optocht op snelweg richting EVO
Zes op de tien chauffeurs ziet geen toekomst meer in wegvervoer
Asscher: ‘Weg met de omgekatte uitzendconstructies in wegvervoer’
Vrachtwagenchauffeurs doen hun verhaal bij Asscher
TLN, FNV en CNV willen misstanden transport aanpakken
FNV: ‘Binnenlandse markt beter te beschermen’
EVO teleurgesteld over cabotagebesluit minister
TLN: ‘Uitstellen cabotagevrijheid verstandig besluit’
Minister heroverweegt vrijgeven cabotage wegtransport